[wiskunde] gebruik Anova

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 53

gebruik Anova

Voor mijn opleiding heb ik een onderzoek gedaan middels een vragenlijst. De resultaten wil ik m.b.v. Anova onderzoeken.

De vragenlijst bestaat uit diverse stellingen waarop de respondenten een waardering kunnen geven uit een vierpuntsschaal. Ook is er een tweede groep mensen die als controlegroep fungeert.

Moet ik nu alle beoordelingen per stelling selecteren, inclusief die van de controlegroep

óf

kan ik volstaan met de gemiddelde score van de eerste groep, en deze vergelijken met de controlegroep?

Het gaat er natuurlijk om dat ik kan nagaan of er significant verschil is tussen de twee groepen.

Wie kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: gebruik Anova

Ik weet niet of ik precies begrijp wat je bedoelt. Bedoel je dat je wilt weten of je elke stelling apart moet bekijken of dat je een gemiddelde score van alle stellingen voor elke respondent moet gebruiken in de ANOVA? Dat hangt af van de gebruikte vragenlijst. Als deze ontworpen is met het doel om tot een somscore of een gemiddelde score van alle stellingen te komen, dan zul je moeten sommeren/middelen.

Reageer