Hoe worden het aantal quantumconfiguraties berekend in een bepaald volume?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 18

Hoe worden het aantal quantumconfiguraties berekend in een bepaald volume?

In een filmpje van 'Numberphile' dat ging over 'wat als het universum een googolplex meter in diameter is', en op verschillende andere sites kwam ik het volgende tegen:

In het filmpje wordt gezegd dat als het universum maar groot genoeg zou zijn, je na ongeveer 10^10^70 meter herhalingen of (bij benadering) copieën van jezelf zou kunnen tegenkomen.

Ergens anders vond ik dat 'de wetten van de quantummechnica zeggen dat er slechts een eindig aantal deeltjesconfiguraties zijn in ons observeerbaar universum, namelijk 10^10^122.'

Welke wet is het waarover ze het hier hebben, ik kon er niets over terugvinden op wikipedia en zo.

Ik kan mij dit maar moeilijk voorstellen. Ik dacht altijd dat de ruimte een continuüm was, dus deeltjes kunnen zich op oneindig veel plaatsen bevinden in een bepaald volume. En dat deeltjes zich niet op één bepaalde plaats bevinden, maar 'uitgesmeerd' zijn over een bepaald gebied. Hoe kan men dat ooit berekenen hoeveel verschillende configuraties er mogelijk zijn in een bepaald volume?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Hoe worden het aantal quantumconfiguraties berekend in een bepaald volume?

Heb je een link naar het filmpje? Anders is het moeilijk te beoordelen wat ze precies zeggen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }


Reageer