Springen naar inhoud

Calvincyclus of wel donkerreacties?

• Log in om te kunnen reageren

Michael313

Michael313

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2013 - 22:15

Hoi mensen, kunnen jullie me helpen met een vraag?
is het calvincyclus hetzelfde als donkerreacties? Zo nee, wat is het verschil?
en ik weet dat donkerreacties gewoon "geen licht NODIG hebben" maar kan bij planten dit 's avonds gebeuren? omdat ik heb gehoord dat planten in de nacht bezig zijn met het verbranden van glucose.

oh en een ander ding. bij de dissimilatie van koolstof, bij de oxidatieve fosorilering komt ik tegemoet met een ding dat zegt 2H+0.5O2 wordt H20 en de ander H+ gaat in het eiwetcomplex. hoe kan het zijn dat er een halve O2 molecuul is? wat is een 0.5 moleecuul zuurstof?

Alvast bedank!

Veranderd door Michael313, 12 januari 2013 - 22:19

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roelland

Roelland

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2013 - 23:46

Donker reacties zijn de reacties die CAM planten (cactussen, etc) s'nachts kunnen uitvoeren. Deze zijn onderdeel van de de calvincyclus. Omdat het in warme streken overdag zo warm en droog is kunnen de stomata overdag niet openstaan om CO2 op te nemen. Dus CAM planten openen s'nachts de stomata om CO2 op te nemen, zodat het verlies aan H2O minimaal is. S'nachts zal CO2 opgenomen worden door de plant (via de stomata), dan zal fosfoenolpyruvaat samen met CO2 en het enzym fosfoenolpyruvaat carboxylase omgezet worden in oxaloacetaat. Dit wordt dan direct omgezet in malaat, dat de plant kan opslaan de vacuolen. Overdag, wanneer de stomate dus gesloten zijn, wordt dit malaat gedecarbolyxeerd tot pyruvaat in de chloroplast. Hierdoor onstaat een hoge CO2 concentratie (overdag, met gesloten stomata!) en kunnen alle processen normaal door gaan. Het feit dat ze 'geen licht nodig hebben' is waar, maar het heeft meer te maken dat de stomata overdag (~met veel licht) gesloten zijn en toch nog processen normaal hun gang kunnen laten gaan. Ik hoop dat alles zo wat duidelijker is geworden.

Om op je andere vraag te antwoorden. Als een reactie (1/2) O2 gebruikt, wil dit eigenlijk gewoon zeggen dat als je 2 keer deze reactie uitvoert dat je 1 O2 verbruikt.

Veranderd door Roelland, 12 januari 2013 - 23:48

Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Michael313

Michael313

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2013 - 22:36

oh ja, nu begrijp ik het beter! :D thanks!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures