[wiskunde] abc-formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

abc-formule

Kan men de abc-formule ook voor deze functie gebruiken?

Zo niet, welke formule moet ik dan gebruiken om bij de nulpunten te komen?

f(x) = x³ + 22x² + 4x – 2 = 0

Alvast bedankt voor de moeite :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: abc-formule

Neen, hier werkt de abc-formule niet. Die werkt enkel voor tweedegraadsveeltermen. Hier bestaan er formules voor, maar die zijn vrij ingewikkeld. Ken je Horner?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: abc-formule

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: abc-formule

ilsegeerdink schreef: zo 13 jan 2013, 13:58
Kan men de abc-formule ook voor deze functie gebruiken?

Zo niet, welke formule moet ik dan gebruiken om bij de nulpunten te komen?

f(x) = x³ + 22x² + 4x – 2 = 0

Alvast bedankt voor de moeite :)
Je kan zelf nagaan dat de abc-formule niet werkt! Wat zou dan nl a, b en c moeten zijn? Bovendien is die formule afkomstig van de verg: ax^2+bx+c=0.

Is het nodig de nulptn exact te bepalen? Maw wat is de opgave?

Berichten: 12

Re: abc-formule

Drieske schreef: zo 13 jan 2013, 14:05
Neen, hier werkt de abc-formule niet. Die werkt enkel voor tweedegraadsveeltermen. Hier bestaan er formules voor, maar die zijn vrij ingewikkeld. Ken je Horner?
Nee, Horner ken ik niet.. Ik denk dat ik er inmiddels uit ben maar weet het niet zeker..

Heb er dit van gemaakt:

f(x) = x³ + 22x² + 4x – 2 = 0

x (x² + 22x + 2) = 0

x = 0

x² + 22x + 2 = 0
Safe schreef: zo 13 jan 2013, 14:33
Je kan zelf nagaan dat de abc-formule niet werkt! Wat zou dan nl a, b en c moeten zijn? Bovendien is die formule afkomstig van de verg: ax^2+bx+c=0.

Is het nodig de nulptn exact te bepalen? Maw wat is de opgave?
De opgave was in dit geval:

Doe een onderzoek naar de functie f: x --> 25x² (x-1)³ en teken haar grafiek.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: abc-formule

Dat kan niet kloppen wat je nu doet... Je hebt een constante 2, wat doe je daarmee (en je 4x wordt plots 2x)?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12

Re: abc-formule

Drieske schreef: zo 13 jan 2013, 14:39
Dat kan niet kloppen wat je nu doet... Je hebt een constante 2, wat doe je daarmee (en je 4x wordt plots 2x)?


Ik weet dat het niet klopt, maar hoe moet het anders dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: abc-formule

Die formule wordt je niet voor niets zo gegeven. Een 0 punt betekent dat de grafiek voor een bepaalde x waarde 0 is. Kun je waarden bedenken, haast zien, waarbij dat geldt?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: abc-formule

Hoe ga jij van 25x²(x-1)³ naar x³ + 22x² + 4x - 2?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: abc-formule

ilsegeerdink schreef: zo 13 jan 2013, 14:38
De opgave was in dit geval:

Doe een onderzoek naar de functie f: x --> 25x² (x-1)³ en teken haar grafiek.
f(x) is een product. Nulptn bepalen betekent dat dit product 0 moet zijn.

Bekijk bv a*b=0, wat weet je dan van a en b?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: abc-formule

Opmerking moderator

Kunnen we nu gewoon de vraagsteller helpen, en in dit geval even wachten tot deze überhaubt nog antwoordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: abc-formule

Opmerking moderator

Off-topic discussie rond het tekenen op de GRM verwijderd.

Berichten: 12

Re: abc-formule

Ik heb even gewacht totdat ik reactie had van mijn leraar en het moest dus worden:

[indent=1,975]Voor het bepalen van de nulpunten van de functie f: x ®25x²(x - 1)³ lossen we de vergelijking 25x²(x - 1)³ = 0 op:[/indent]

[indent=1,975]

25x²(x - 1)³ = 0[/indent]

[indent=1,975]

25x² = 0 V (x - 1)³ = 0[/indent]

[indent=1,975]

x² = 0 V x - 1 = 0[/indent]

[indent=1,975]

x = 0 V x = 1[/indent]

[indent=1,975]Nu ik dit antwoord zo zie begint er een lichtje te branden.. Weer eens te moeilijk nagedacht.[/indent]

[indent=1,975]Toch nog bedankt voor de moeite.[/indent]

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: abc-formule

Daar heb je wel de hints voor gekregen ...

Berichten: 620

Re: abc-formule

Het zal misschien niet zoveel meer uitmaken, maar vermits ik me verveel, kan ik even goed een leuke wiskunde-oefening oplossen...Ik heb geen idee wat je met de abc-formule bedoelt, dus ga ik anders te werk.

Je vraagt de nulpunten van f(x) = x³ + 22x² + 4x – 2 = 0

Allereerst wil ik kijken of f(a) = 0 voor a = een veelvoud van de constante term (i.c. 2)

Omdat er geen nulpunt gevonden kan worden voor x = een veelvoud van 2, zie ik geen andere mogelijkheid dan een nulpunt te zoeken met de ZERO-functie op mijn GRT voor grafieken. Zo vind ik dat f(-191513/8780) = 0.

Mocht je ondertussen al weten hoe het schema van Horner werkt, wens ik je veel succes..

Ik ga er niet aan beginnen, omdat ik toch zie dat er maar 1 nulpunt is op de grafiek.

BEWERKING: had #13 niet gelezen, sorry.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Reageer