[scheikunde] Volume% lucht in gepopte popcorn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Volume% lucht in gepopte popcorn

Hallo,

Ik vraag me af hoe je het volume% lucht van een gepopte popcorn kan meten.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Groetjes!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Volume% lucht in gepopte popcorn

volume gepopte corn - volume ongepopte corn = volume lucht??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Volume% lucht in gepopte popcorn

Oké, maar hoe bereken ik dan het volume van de gepopte corn?

Wij hebben namelijk geleerd, dat als je de dichtheid van een stof én het volume niet weet, dan moet moet je in een maat cilinder water doen en daar het materiaal in doen en dan het verschil aflezen. Maar de dichtheid van een gepopte corn is kleiner dan die van water lijkt me, dus dan zal die toch blijven drijven? Hoe kom ik dan aan het volume van die corn. (of heeft popcorn zijn eigen dichtheid? )

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Volume% lucht in gepopte popcorn

Duw de popcorn net onder water met een naald of tandenstoker. Volume water is volume gepopte corn. Je hebt de dichtheid alleen nodig om het gewicht te berekenen, maar hier wordt gevraagd naar volume, dus heb je die dichtheid niet nodig denk ik.

Als je daarna de dichtheid wil kennen, weeg je de popcorn en kan je de dichtheid berekenen.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 5

Re: Volume% lucht in gepopte popcorn

Heb de dichtheid inderdaad niet nodig, maar zou wel handig zijn geweest.

Dankjewel voor de tip, die kan wel van pas komen!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Volume% lucht in gepopte popcorn

dan moet moet je in een maat cilinder water doen en daar het materiaal in doen en dan het verschil aflezen. Maar de dichtheid van een gepopte corn is kleiner dan die van water lijkt me, dus dan zal die toch blijven drijven? Hoe kom ik dan aan het volume van die corn.
Is het misschien een idee om een maatcilinder te vullen met popcorn en deze dan af te plakken. Je laat bij het afplakken twee gaatjes open. Een gaatje om de lucht te laten ontsnappen en een gaatje voor een vulslangetje.

Je weegt de afgeplakte maatcilinder met popcorn, vult deze aan met water en weegt hem weer.

Nu weeg je de maatcilinder leeg en gevuld met water.

Uit het massaverschil van het water kun je het volume van de popcorn berekenen.

Voorwaarde is dat er tijdens de proef geen lucht uit de popcorn ontsnapt.

Dat zul je dan moeten ervaren.

Succes met je metingen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Volume% lucht in gepopte popcorn

Margriet schreef: zo 13 jan 2013, 18:32
Is het misschien een idee om een maatcilinder te vullen met popcorn en deze dan af te plakken. Je laat bij het afplakken twee gaatjes open. Een gaatje om de lucht te laten ontsnappen en een gaatje voor een vulslangetje.
In principe lijkt er weinig mis met die werkwijze, maar ik vraag me af hoeveel luchtbelletjes er zo tussen de kernels blijven hangen. Het hele systeem lijkt wel wat op een droog grondmonster dat te maken krijgt met een stijgende grondwaterstand. Onder de grondwaterstand tref je dan toch nogal wat lucht aan. Roeren of goed schudden om die luchtbelletjes te verwijderen zou nodig kunnen zijn
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer