[scheikunde] Omringingsgetal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

Omringingsgetal

Hallo allemaal,

Er zit een proefwerk aan te komen over de ruimtelijke bouw van moleculen. (5VWO) Hierin ontbreekt het begrip "omringsgetal'' natuurlijk ook niet. Alleen is er nergens goed te vinden, hoe je dit kan bepalen. Ik heb al meerdere onderwerpen hierover gezien, maar nergens een duidelijk antwoord gevonden, hopelijk kunnen jullie me helpen.

Het omringingsgetal is de som van: het aantal atomen dat direct gebonden is aan het centrale atoom + aantal niet-bindende elektronenparen.

Bijvoorbeeld NH3:

Het stikstofatoom heeft drie direct gebonden atomen, maar hoe weet ik of deze ook nog een niet-bindend elektronenpaar heeft? Volgens de binas kan deze 5 elektronen ''opnemen'', dit zou dus betekenen dat er één niet-bindend elketronenpaar is? en dan is het omringingsgetal 3?

Of SO2, deze heeft twee direct gebonden atomen, er kan er volgens de binas 6 ''opnemen.'' Heeft SO2 dan nog twee niet-bindende elektronenparen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Omringingsgetal

Een stikstofatoom (N, niet N2) zit in groep 5, dus 5 elektronen normaal in zijn buitenste schil. Als deze 3 bindingen maakt om 8 elektronen in zijn buitenste schil te krijgen, zijn er dus 3 van de 5 gedeeld met bijvoorbeeld waterstof. De laatste 2 vormen een vrij elektronenpaar.

Berichten: 59

Re: Omringingsgetal

Dit is duidelijk!

Nu SO2, deze heeft al 2 gebonden elektronen van zuurstof, en kan er 6 opnemen in de buitenste schil. Ik zou dan dus denken dat hiervoor twee niet-bindende elektronenparen nodig zijn. (2 + (2x2) = 6), en dat het omringingsgetal dus vier is.

Waarom blijkt het omringingsgetal hier dan drie te zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Omringingsgetal

Wat bedoel je nu met dat stikstof 5 en zwavel 6 elektronen kan opnemen? En naar welke tabel van Binas verwijs je in verband hiermee in bericht 1?

Berichten: 59

Re: Omringingsgetal

Ik bedoel hiermee tabel 99 van de Binas. (periodiek systeem)

Hierbij vind ik bij S (zwavel), 2,8,6 in de onderhoek staan. Bij mijn weten wil dit zeggen dat er 6 elektronen in de buitenste schil kunnen, gevolgd door 8 en 2.

Mijn idee:

SO2, Zwavel neemt één elektron op, per zuurstofatoom. Hierdoor zullen er dus twee elektronen (2 x 1) in de buitenste schil komen. Doordat er in de buitenste schil plaats is voor 6 elektronen, zal er nog plaats zijn voor twee niet-bindende elektronenparen, dan zit de buitenste schil vol.

Het omringingsgetal is dan dus 4, (2x zuurstof en 2x niet-bindend elektronenpaar). Dit blijkt alleen 3 te zijn. wat doe ik fout? :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Omringingsgetal

....bij S (zwavel), 2,8,6 in de onderhoek staan. Bij mijn weten wil dit zeggen dat er 6 elektronen in de buitenste schil kunnen, gevolgd door 8 en 2.
Dit is helaas niet juist.

2 betekent dat er in de eerst schil 2 elektronen zitten. Hiermee is deze schil vol.

8 betekent dat er in de tweede schil 8 elektronen zitten en hiermee is de tweede schil ook vol.

6 betekent dat er in de derde schil 6 elektronen zitten en hiermee is de derde schil nog niet vol.

Ken je de octetregel? En kun je lewisstructuur tekenen van H2O en bepalen hoeveel vrije elektronenparen de O in H2O heeft?

Ik stel voor eerst het omringingsgetal van O in H2O en dan dat van C in CO2 te bepalen en daarna pas dat van S in SO2. Dit omdat er met S iets bijzonders aan de hand is (uitzondering op de octetregel).

Berichten: 59

Re: Omringingsgetal

H2O heeft als omringingsgetal 4. (twee waterstof atomen, en twee vrije elektronenparen). Het zal hiermee een tetraëdrische bouw hebben.

CO2 heeft als omringingsgetal 2. (twee zuurstofatomen, hierna zit de buitenste schil ''vol'' (?) ) Hierdoor zal het een lineaire structuur hebben.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Omringingsgetal

Ok, en ja bij CO2 is met twee dubbele bindingen de schil vol.

Probreer nu eens SO2 .

Vervang C door S. Hoeveel valentie-elektronen heeft C en hoeveel heeft S?

Berichten: 59

Re: Omringingsgetal

C heeft er 4, S heeft er 6.

Dat wil dus zeggen dat er één elektronenpaar nodig is, wat duidt op een omringingsgetal van 3!

Duidelijk, dankjewel!

Reageer