Springen naar inhoud

thermodynamica. warmte berekenen bij toestandsverandering.

• Log in om te kunnen reageren

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2013 - 18:30

lucht van 100.000 Pa en 301 Kelvin wordt polytropisch gecomprimeerd (n=1.25), waarbij de toe te voeren arbeid 600 kj/kg bedraagt. vervolgens wordt bij constante druk (isobaar) een hoeveelheid warmte toegevoerd. bereken deze hoeveelheid warmte als de eindtoestand van de isobare toestandsverandering met de begintoestand van de polytropische compressie verbonden kan worden door een polytroop met n=1.35...

kan iemand me een beetje op weg helpen met deze opgaven want ik weet niet waar ik moet beginnen hiermee?
moet ik hier de wetten van poisson gebruiken? en wat bedoelen ze precies met de eindtoestand en begintoestand van de isobare en polytropische toestandsveranderingen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

julianjulian

julianjulian

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2013 - 13:42

entropie balans opstellen
enthalpy balans opstellen

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 januari 2013 - 13:48

moet ik hier de wetten van poisson gebruiken?

Inderdaad.

Stel het beginpunt is 1 (dus p1 = 100.000 Pa en T1 = 301 K),
het eindpunt van polytroop n=1.25 is punt 2 (met p2 en T2)
en het eindpunt van de isobaar is punt 3 (met p3 en T3)

en wat bedoelen ze precies met de eindtoestand en begintoestand van de isobare en polytropische toestandsveranderingen?

Het betekent dat er een polytroop met n=1.35 loopt van punt 3 naar punt 1 (een expansie).

Als je het in een p-T diagram tekent wordt het misschien wat duidelijker. Je krijgt dan een kringloop in de vorm van een soort driehoek.
Hydrogen economy is a Hype.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures