[natuurkunde] Luchthoeveelheid (Nm3/h) door droger bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Luchthoeveelheid (Nm3/h) door droger bepalen

Hallo,

Ben nieuw op dit forum, al lees ik al een tijdje mee.

Ik ben werkzaam in de procesindustrie en momenteel aan het afstuderen voor Vapro C.

Voor mijn eindopdracht wil ik een energiebalans van onze droger maken.

De droger bestaat uit een primaire lijn en secundaire lijn. Deze 2 gedeelten wil ik samenvoegen als blackbox om het overzichtelijk te houden.

Een van de "problemen" die ik tegenkom is dat op de luchttoevoer van de secundaire lijn geen flowmeting zit. Hoe kan ik deze luchttoevoer het beste bepalen?

Ik denk in de richting van luchtsnelheid door bepaalde buisdiameter.

Qv = vlucht * 0,25πd2 (m3/s)

En hoe moet ik dan gaan omrekenen naar Nm3?

Hoe neem ik de druk in de buis mee?

Groet,

Robert

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Luchthoeveelheid (Nm3/h) door droger bepalen

Als je wil omrekenen naar normaalkubiekemeters, dan moet je zowel druk als temperatuur meten.

Voor aardgas bestaan elektronische volume herleidings instrumenten (EVHI), maar ik weet niet of die toepasbaar zijn in dit geval.

Berichten: 3

Re: Luchthoeveelheid (Nm3/h) door droger bepalen

Valt me net onder de douche binnen....

(p * v)/T = (p * v)/T

En zo omrekenen naar Nm3

Hoe meet ik de druk, heb geen manometer in de buurt..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Luchthoeveelheid (Nm3/h) door droger bepalen

Opmerking moderator

Iemand die hier een idee voor heeft?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Luchthoeveelheid (Nm3/h) door droger bepalen

Dan zal je toch een manometer moeten aanschaffen. Als het om een geringe overdruk gaat zou het misschien met een U-buis manometer kunnen. Die kan je zelf maken van een doorzichtige slang met water of olie er in.

Verder is van belang op welke tijdsperioden je wilt corrigeren. B.v. wil je eens in het uur druk en temperatuur aflezen, of wil je om de seconde een correctieberekening maken?

De EVHI's die ik eerder noemde werken meestal op pulsbasis. Het EVHI krijgt uit de gasmater pulsen, b.v. steeds een puls als er 1 m3 is gemeten. In het EVHI zit ook een temperatuurtransmitter en een druktransmitter. Op grond van de dan heersende temperatuur en druk wordt die puls omgerekend naar normaalkuubs.

Geen idee of die instrumenten ook bruikbaar zijn in jouw geval. Meestal zijn ze bedoeld voor hogere drukken. Afleverpunten bij grootverbruikers worden vaak gemeten op 8 bar, en het landelijk transportnet voor aardgas zit op 40 bar of soms nog hoger. Je zou eens kunnen informeren bij een leverancier van EVHI's.

Berichten: 3

Re: Luchthoeveelheid (Nm3/h) door droger bepalen

Hoi Klazon, bedankt voor je feed-back. De leidingen waarop ik wil meten hebben wat onderdruk. Die mooie gadgets waar jij mee meet heb ik jammer genoeg niet tot mijn beschikking.

De uitgevoerde luchsnelheidsmetingen brengen me niet verder.

Kan ik als ik de druk in een pijp weet, niet de wet van Bernouilli gebruiken voor het bepalen van de luchtsnelheid? En vandaar uit het debiet berekenen?

(manometer heb ik gevonden in het magazijn...)

Reageer