Betrouwbaarheid van een onderzoeksmethode bepalen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Betrouwbaarheid van een onderzoeksmethode bepalen

Goedemiddag,

Kan iemand mij op weg helpen met de volgende vraag: ik wil de betrouwbaarheid van een bepaalde onderzoeksmethode testen. Daarvoor heb ik een lijst van 20 vragen gemaakt. Iedere vraag heeft 5 multiple choice opties waarvan er altijd 1 correct is. De vragen zijn onafhankelijk van elkaar, de antwoorden ook (het zijn in feite 20 verschillende situaties waarop de onderzoeksmethode losgelaten wordt).

Ik zou graag drie getallen weten:

1. Hoeveel vragen moeten er minimaal juist beantwoord worden om te kunnen zeggen dat de onderzoeksmethode zeer betrouwbaar is?

2. Hoeveel vragen mogen er maximaal juist beantwoord worden om te kunnen zeggen dat de onderzoeksmethode geen betere resultaten oplevert dan wanneer je de vragenlijst willekeurig zou invullen?

3. Ik neem aan dat er bij de getallen uit 1 en 2 een onder- en bovengrens is. Is het dan correct om van de waarden tussen de ondergrens van 1 en de bovengrens van 2 te zeggen: dit is beter dan kans maar nog steeds niet geweldig?

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Betrouwbaarheid van een onderzoeksmethode bepalen

Wat voor een onderzoeksmethode betreft het, dat je het met een vragenlijst kan meten? Ik kan me er even geen voorstelling bij maken.

Berichten: 2

Re: Betrouwbaarheid van een onderzoeksmethode bepalen

Het gaat niet om een specifieke onderzoeksmethode, sorry dat ik mij wat onduidelijk heb uitgedrukt. Laten we zeggen dat iemand zegt te weten waar zich goud in de grond bevindt door met een wichelroede te lopen. De vragenlijst bestaat dan uit 20 x 5 locaties, waarvan er telkens 1 goud bevat. De persoon loopt met zijn wichelroede en vult vervolgens de vragenlijst in. Hoe hoog moet hij scoren om te kunnen zeggen dat zijn wichelroede betrouwbaar is? Wanneer doet hij het beter dan "toeval"?

Reageer