[wiskunde] Reeks herschrijven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Reeks herschrijven

Ik ben met fourierreeksen bezig, en nu moet de stelling van Parseval worden gebruikt om een en ander aan te tonen. Een van de tussenstappen die gemaakt worden snap ik niet:
\( \sum_{n=1}^{\infty } \frac{1}{n^4} = \sum_{n=0}^{\infty } \frac{1}{(2n+1)^4} + \frac{1}{16}\sum_{n=1}^{\infty } \frac{1}{n^4} \)


Zou iemand mij dit uit kunnen leggen? Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Reeks herschrijven

Breng de tweede term rechts eens naar links ...

Berichten: 7

Re: Reeks herschrijven

Ja dan krijg ik 15/16 maal de term in het linker lid, maar je splitst hier de som in een even en oneven deel en mijn vraag is waarom mag dat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Reeks herschrijven

Dit is onderdeel van ... ?

Berichten: 7

Re: Reeks herschrijven

Wat bedoel je precies?

Berichten: 4.246

Re: Reeks herschrijven

Wat bedoel je met waarom mag dat? Als ik een som heb dan mag ik gewoon de even term en oneven termen splitsen en groeperen:

1/2+1/3+1/4+1/5 = (1/2+1/4) + (1/3 +1/5)

\(\sum_{n=1}^{\infty } \frac{1}{n^4} = \sum_{n=0}^{\infty } \frac{1}{(2n+1)^4} + \sum_{n=1}^{\infty } \frac{1}{(2n)^4}
\)
[/color]
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 7

Re: Reeks herschrijven

Hee nu zie ik het gebeuren, en als je dan uit de laatste term 1/2^4 buiten de haakjes haalt is de 1/16 ook terecht. Ik snap het:D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Reeks herschrijven

dirkwb schreef: di 15 jan 2013, 21:35
Wat bedoel je met waarom mag dat? Als ik een som heb dan mag ik gewoon de even term en oneven termen splitsen en groeperen:

1/2+1/3+1/4+1/5 = (1/2+1/4) + (1/3 +1/5)
Dat mag niet zomaar ...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Reeks herschrijven

dirkwb schreef: di 15 jan 2013, 21:35
Wat bedoel je met waarom mag dat? Als ik een som heb dan mag ik gewoon de even term en oneven termen splitsen en groeperen:

1/2+1/3+1/4+1/5 = (1/2+1/4) + (1/3 +1/5)

\(\sum_{n=1}^{\infty } \frac{1}{n^4} = \sum_{n=0}^{\infty } \frac{1}{(2n+1)^4} + \sum_{n=1}^{\infty } \frac{1}{(2n)^4}
\)
[/color]
Hoewel het hier werkt, is dat wat kort door de bocht. Met oneindige sommen kunnen daar heel vreemde dingen gebeuren. Met name als je reeks niet convergent is.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer