Kansberekening vraagstuk

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Kansberekening vraagstuk

Hallo,

Ik heb een vraag, waarvan ik niet weet of het antwoord te bepalen is, maar ik vermoed van wel.

Stel:

-Ik heb een vriendengroep van 5

-We willen wekelijks afspreken om iets te gaan doen (bijv altijd op zondag)

-Uit ervaring is gebleken dat elk van de leden over een jaar genomen x% van de keren verhinderd is (doordat hij bijvoorbeeld ziek is)

-Voor de 5 leden is x respectievelijk 4,4,4,50,25. Dus: voor lid 1 geldt dat hij in 4% van de gevallen niet kan komen

-We willen 25 weken (een half jaar) afspreken

Vraag:

-Wat is de kans dat in een willekeurige week 1 persoon niet kan?

-Wat is de kans dat in een willekeurige week 2 personen niet kunnen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Kansberekening vraagstuk

Het probleem is zeker op te lossen. De informatie dat je 25 keer wil afspreken is bij deze zelfs irrelevant, daar je over een willekeurige week spreekt.

Om je op weg te helpen met het vinden van de antwoorden: hoe groot is de kans dat iedereen wel kan in een willekeurige week?

Berichten: 4

Re: Kansberekening vraagstuk

Aha. Dan heb ik de vraag denk ik verkeerd gesteld. Ik wil niet weten wat de kans in een willekeurige week is, maar:

-in hoeveel van de 25 weken zal er statistisch gezien 1 persoon niet kunnen?

-in hoeveel van de 25 weken zullen er statistisch gezien 2 personen niet kunnen?

p.s. Dit is een vertaling van een "echt" probleem dat ik heb. ik heb verder behalve wat ik op het VWO heb geleerd geen statistische kennis :-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Kansberekening vraagstuk

Om je vragen over 25 weken op te lossen, zul je toch eerst mijn deelvraag over een week moeten oplossen. Is dat al gelukt?

Berichten: 4

Re: Kansberekening vraagstuk

De kans dat iedereen kan is volgens mij 0,96*0,96*0,96*0,5*0,75 = 33,1%

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Kansberekening vraagstuk

Op een afrondingsfout na is dat correct. Nu moet je nagaan hoe groot de kans is dat precies één iemand niet kan in een week. Daarvoor moet je vijf specifieke kansen uitrekenen, namelijk de kans dat persoon A niet kan en B t/m E wel, de kans dat B niet kan en de rest wel, etc.

Vervolgens kun je teruggaan naar je oorspronkelijke vraag:
in hoeveel van de 25 weken zal er statistisch gezien 1 persoon niet kunnen?
De term "statistisch gezien" is niet echt duidelijk. Ik neem aan dat je hier een verwachtingswaarde wil uitrekenen van de hoeveelheid weken dat iemand niet kan? In dat geval vermenigvuldig je eenvoudigweg bovenstaande kans die je gaat uitrekenen met de hoeveelheid weken.

Lukt het daarna om je tweede vraag op te lossen? Laat even weten hoe ver je komt.

Berichten: 4

Re: Kansberekening vraagstuk

Hoi. Ik waardeer je hulp, maar het roept een hoop vragen op en ik wil heel graag het antwoord weten. Ik ben geen student wiskunde of statistiek, dit is een reallife vraagstuk waar ik mee zit. Dus mocht je het antwoord hebben dan zou ik het erg op prijs stellen als je dat kunt geven.

Zo niet.... is de kans dat A niet kan en de rest wel 0,04*0,96*0,96*0,5*0,75=1,38%?

Je opmerking over de verwachtingswaarde klopt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Kansberekening vraagstuk

Je berekening is juist. Als je eenmaal doorhebt hoe het werkt, is het niet heel lastig. De rekensommen uitwerken mag je zelf nog doen.

P(0) = De kans dat iedereen kan = 0.96*0.96*0.96*0.50*0.75

P(A) = De kans dat alleen A niet kan = 0.04*0.96*0.96*0.50*0.75

P(B) =De kans dat alleen B niet kan = 0.96*0.04*0.96*0.50*0.75

P( C) =De kans dat alleen C niet kan = 0.96*0.96*0.04*0.50*0.75

P(D) =De kans dat alleen D niet kan = 0.96*0.96*0.96*0.50*0.75

P(E) =De kans dat alleen E niet kan = 0.96*0.96*0.96*0.50*0.25

De kans dat precies één iemand niet kan = P(A)+P(B)+P( C)+P(D)+P(E)

P(AB) = De kans dat alleen A en B niet kunnen = 0.04*0.04*0.96*0.50*0.75

P(AC) = De kans dat alleen A en C niet kunnen = 0.04*0.96*0.04*0.50*0.75

P(AD) = De kans dat alleen A en D niet kunnen = 0.04*0.96*0.96*0.50*0.75

P(AE) = De kans dat alleen A en E niet kunnen = 0.04*0.96*0.96*0.50*0.25

P(BC) = De kans dat alleen B en C niet kunnen = 0.96*0.04*0.04*0.50*0.75

[...]

De kans dat precies twee mensen niet kunnen = P(AB)+P(AC)+P(AD)+P(AE)+P(BC)+P(BD)+P(BE)+P(CD)+P(CE)+P(DE)

Reageer