Beurs wiskunde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 50

Beurs wiskunde

Hallo!

Ik moet vanuit mijn studievereniging een beurs opzetten.

Er zal in drank gehandeld gaan worden (waarschijnlijk 3 tot 6 verschillende dranken) wat per glas verkocht zal worden. Het idee is als volgt:

Een aantal grote beeldschermen met daarop de prijs van de verschillende dranken (en eventueel tijd-prijs grafieken), zodra een drank gekocht wordt gaat de prijs van deze drank omhoog en de prijzen van de andere dranken omlaag. Als iedereen dus plots heel veel bier besteld schiet deze prijs omhoog en wordt bijvoorbeeld wijn heel goedkoop.

Ik heb geprobeerd op papier een programma uit te schrijven maar kwam hier al snel vast bij te zitten. Er is redelijke kennis van programmeren en wiskunde programma's aanwezig (studie natuurkunde) maar ik heb geen idee hoe de wiskunde in elkaar zit.

Hebben jullie misschien tips voor literatuur? Een duidelijk boek? (Engels is geen probleem). Ik kan me voorstellen dat het behoorlijk ingewikkeld is maar er is geen haast bij, de beurs staat pas in juli gepland.

Alvast bedankt!

Groetjes, Tom

PS

Sorry als ik jullie forum vervuil, verwijs me gerust door als het onderwerp al eerder is behandeld! (Daar heb ik zelf ook een hekel aan ;) )

Berichten: 25

Re: Beurs wiskunde

Ik weer er ook niet zoveel van, maar probeer eens het leontief model op te zoeken in een gelsoten markt. Dit is een gesloten model waarbij producten en vraagfuncties worden weergegeven in matrices. En als ik het zo lees gaat het hier wel om een gesloten markt. Maar het probleem is dat het leontief model wel is gebaseerd input en output, vb we zitten in een markt met enkel industrie landbouw en visserij. Om iets te kunnen vissen ga je zoveel procent input moeten hebben van de industrie en zoveel procent input van de industrie om een output vis te realiseren. Giet dit in een matrix en je hebt ongeveer het leontief model. Het probleem is dus dat er geen prijzen bij te pas komen maar misschien is het eens de moeite waard om er eens naar te kijken om je te laten inspireren . :)

grts

Berichten: 6

Re: Beurs wiskunde

Ik ben weleens bij een lezing van een 'quant' geweest (een `quant' probeert, voorzover ik weet, beurskoersen te voorspellen [3]). Deze gebruikte een optimisatie algoritme genaamd 'differential evolution' [1].

Een goed boek met hoofdstukken over optimisatie is natuurlijk 'Numerical Recipes in C' (of C++) van Press et al [2]. Verder staat er een hoofstuk over numerieke methoden in `Mathematical Methods for Physics and Engineering' van Riley, Hobson & Bence.

Hopelijk heb je hier iets aan voor jullie handel, anders sorry.

Groetjes,

Wigner.

[1] De presentatie staat hier: http://skillsmatter....rary-in-f-sharp

[2] Een oude maar prima versie van het boek en de code kunnen gratis van http://www.nr.com/ gedownload worden

[3] http://en.wikipedia....itative_analyst, zie 'algorithmic trading quantitative analyst'

Reageer