Hulp bij vinden juiste spss test!

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Hulp bij vinden juiste spss test!

Hoi!

Ik ben voor mijn scriptie op zoek naar de juiste test. De volgende variabelen heb ik:

onafhankelijke variabele is gender (nominaal)

afhankelijk variabele is gender bias (maar gemeten op 6 verschillende wijzen --> anti-female bias 1950/anti-male bias 1950/anti-female bias 1980/anti-male bias 1980/anti-female bias 2012/anti-male bias 2012). Dus dit zijn zes verschillende gemiddelden (want ik wil de means er van gebruiken) (interval)

de moderator is affirmative action in een organisatie (interval)

Heeft iemand een tip hoe ik kan meten of affirmative action (op 7-point likert scale gemeten) van invloed is op de relatie tussen gender en gender bias op die 6 momenten?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Hulp bij vinden juiste spss test!

Interacties toevoegen aan je model.

Berichten: 2

Re: Hulp bij vinden juiste spss test!

Mijn model staat vast. Dit zijn de drie dingen die ik heb.

Dus hoe zou ik dan interacties toe moeten voegen? Ik heb de resultaten al in een spss file. Alleen weet niet welke test ik kan doen, want een general linear model repeated measures bijv. kan alleen als ik affirmative action had gemeten als in ja/nee. Maar dat heb ik dus verkeerd gedaan en kan ik niet veranderen. Dus mensen hebben het aangegeven op een schaal van 1-7.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Hulp bij vinden juiste spss test!

Je gooit denk ik wat termen door elkaar: Je variabelen staan vast, die heb je immers al gemeten, maar het analyse model is wel flexibel hoor.

Waarom denk je dat je alleen een GLM kan doen als je moderator een dichotome variabele was geweest? Dan klopt namelijk niet. Binnen de module GLM kan je bij het knopje 'model' interacties toevoegen. Je kan de moderator toevoegen aan je model zoals hij nu is gecodeerd, of dichotomiseren (maar dan moet je wel goed je afkappunt kunnen verantwoorden).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hulp bij vinden juiste spss test!

Opmerking moderator

Verplaatst naar Statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer