Springen naar inhoud

Parallellepipedum & vectoren

• Log in om te kunnen reageren

Dominus Temporis

Dominus Temporis

• >250 berichten
  • 620 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 januari 2013 - 16:15

Hoi allemaal

Ik citeer even een vraag:
LaTeX is een parallellepipedum.
Toon aan dat LaTeX .
(Bron: Delta 5/6 (6/8 lesuren): Ruimtemeetkunde; Hoofdstuk 2: Vectoren in de ruimte; p.50 oefening 15.1)

Er is een tekening gegeven met grondvlak ABCD (A is het voorste & linkse punt, rest volgt tegen de klok in; zelfde voor bovenvlak EFGH).

Nu, ik heb kunnen aantonen dat wanneer hetgeen aangetoond moest worden, waar is, LaTeX . Mogen we ervan uitgaan dat de vlakken ADHE en BCGF evenwijdig zijn, zodat LaTeX ?

Bedankt!

-S.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 januari 2013 - 16:41

Weet jij wat een parallellepipedum is? Een kubus bv?

Anders is nog altijd Google ...

Dominus Temporis

Dominus Temporis

• >250 berichten
  • 620 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 januari 2013 - 16:44

ja dus..
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 januari 2013 - 17:46

De vragen zijn niet belangrijk ... ?

Veranderd door Safe, 16 januari 2013 - 17:47

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2013 - 20:02

Heb je al eens een parallellepipedum getekend? En weet je hoe je vectoren optelt?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Dominus Temporis

Dominus Temporis

• >250 berichten
  • 620 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 januari 2013 - 20:39

die heb ik al eens getekend, ja...en ja, ik weet hoe ik vectoren optel...met de kop-staartmethode (Chasles-Möbius) of parallellogrammethode :)

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2013 - 22:03

Prima :). Zie je dan niet dat als je die drie vectoren tekent, dat dan het begin van je eerste vector samenvalt met het einde van je derde vector?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Dominus Temporis

Dominus Temporis

• >250 berichten
  • 620 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 januari 2013 - 22:25

Einde van de tweede vector zul je bedoelen ;) enneh ja, dan bekom je uiteindelijk iets in de vorm van vector - vector = 0vector
maar wat ik dus wou weten, zou de doorsnee leerkracht ermee genoeg hebben dat je in het linker- en rechterlid hetzelfde uitkomt bij de bepaalde voorwaarde (hetgeen bekomen moest worden)
dus kijk, dan ben ik begonnen met het linkerlid uit te werken en bekwam ik dus in het linkerlid en het rechterlid een vector. verschillende vectoren, waarvan ik wil weten of je mag zeggen dat ze gelijk zijn als je weet dat ze evenwijdig zijn en in hetzelfde vlak liggen...
zo bekom je iets wat waar, in welk geval hetgeen bekomen moest worden, ook daadwerkelijk bekomen is, dan wel onwaar is, in welk geval je opnieuw begint (:

Veranderd door Stekelbaarske, 16 januari 2013 - 22:32

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2013 - 11:05

Ik bedoelde wel degelijk de derde vector... Als je ze alle 3 achter elkaar tekent, krijg je in mijn ogen een 'gesloten driehoekige lus'.

Dominus Temporis

Dominus Temporis

• >250 berichten
  • 620 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 januari 2013 - 19:22

ahja, zie het...heb de test hierover toch al gekregen op school :P kwam niet van pas, want meneer vond dat we d'r te lang aan bezig waren en nam iedereen z'n blad af o.O 'k zat net aan die vraag...

even voort op het voorbeeld:
AH = BG
DB + BG + GD = 0
DG + GD = 0
DG - DG = 0
joepie, het klopt...

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures