eigenfrequentie LC keten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

eigenfrequentie LC keten

gegeven LC-kring met L = 5 10-2 H en C = 5 10-6 F

op t = 0 condensator volledig opgeladen

men voegt een weerstand toe van 120 ohm in serie

hoe verandert hierdoor de eigenfrequentie van de keten?

blijkbaar daalt deze met 25% maar zie geen reden waarom

ik dacht altijd dat de resonantiepulatie = 1 /wortel LC, ook voor een serie RLC kring

Berichten: 15

Re: eigenfrequentie LC keten

w0' = wortel (1/LC - R²/4L²) maar begrijp totaal niet waar dit vandaan komt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: eigenfrequentie LC keten

Doe een gedachtenexperiment met een vergelijkbare harmonische oscillator: de slinger. Als je onderaan het slingerkoord het loden balletje vervangt door een pingpongballetje (of extremer: een ballon) dan is de luchtwrijving niet verwaarloosbaar. In gedachten zie je de slingertijd toenemen. Conclusie: de slingerfrequentie verandert, hij neemt af.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: eigenfrequentie LC keten

Ben je in staat om voor een LC kring af te leiden dat de frequentie van de sinusvormige wisselstroom die gaat lopen geldt dat
\(\omega=\frac{1}{\sqrt{LC}} \)
Met
\(\omega=2\pi f \)

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: eigenfrequentie LC keten

Ik heb s wat rondgezocht want ik kende eigenlijk de voorwaarde(n) voor resonantie niet. Ik vond zo direct het antwoord niet, maar ik denk dat we kunnen stellen dat de impedantie van de kring een optimum moet hebben bij resonantie (ik zeg optimum omdat ik eigenlijk niet zeker weet of er verschil is bij een serie of een parallel schakeling van R, L en C).

Daarna heb ik zelf s gerekend aan de impedantie van een serie RLC kring, en deze afgeleid naar de cirkelfrequentie en ik denk dat ik de TS gelijk moet geven. Ik kom ook op een optimum bij
\(\sqrt{\frac{1}{LC}\)
, zelfs met een weerstand bij in de kring.

Wat volgens mij wel verandert is de quality van de kring. Maar daar ben ik niet zo vertrouwd mee.

Edit: deze presentatie vond ik heel interessant. slide 22 bevat een vorm met R onder de wortel zoals TS toonde, maar dat is bij de berekening van de bandbreedte (waaruit de quality kan afgeleid worden). Slide 26 zegt letterlijk dat R de resonantiefrequentie niet beinvloedt.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Reageer