Vetten en hun relatie tot het cholesterolgehalte in het menselijk lichaam

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Vetten en hun relatie tot het cholesterolgehalte in het menselijk lichaam

Voor mijn profielwerkstuk heb ik als onderwerp gekozen: ''de cholesterol-mythe''. Hiermee wil ik ''onderzoeken'' of het wetenschappelijk aantoonbaar is, dat een verhoogd cholesterolgehalte van het bloed correspondeert met een verhoogt risico op hart- en vaatziekten.

Ik ben nu aangekomen bij het onderwerp: vetten en hun relatie tot het cholesterolgehalte. Ik heb op internet gezocht naar informatie en tevens heb ik literaire werken bestudeerd, maar heb helaas niet de juiste informatie kunnen vinden.

Nu is mijn vraag of jullie mij iets zouden kunnen vertellen over vetten en hun relatie tot het cholesterolgehalte. Het liefst heb ik de informatie zo uitgebreid mogelijk. Ik heb niet de intentie om vervolgens antwoorden klakkeloos over te nemen, omdat dit namelijk gezien wordt alles fraude. Nee, ik wil gewoon meer duidelijkheid over het onderwerp.

Zijn er hier ook wetenschappers die denken dat, er geen wetenschappelijk bewijs is dat een verhoogd cholesterolgehalte van het bloed correspondeert met een verhoogt risico op hart- en vaatziekten?

Ik hoop dat ik antwoord krijg, zodat ik het onderwerp vetten beter zou kunnen begrijpen.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vetten en hun relatie tot het cholesterolgehalte in het menselijk lichaam

BrandonCompeer schreef: wo 16 jan 2013, 19:03
Zijn er hier ook wetenschappers die denken dat, er geen wetenschappelijk bewijs is dat een verhoogd cholesterolgehalte van het bloed correspondeert met een verhoogt risico op hart- en vaatziekten?
Ik heb een tijd terug hierover mijn twijfels geuit in dit topic.

Misschien heb je wat aan die informatie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Vetten en hun relatie tot het cholesterolgehalte in het menselijk lichaam

Welke literatuur heb je bekeken?

http://www.nvkc.nl/publicaties/documents/2005-3-p199-203.pdf

•M.A.M.A. THIJSSEN en R.P. MENSINK. Effecten van vetzuren in de voeding op de totaal-, LDL- en HDL cholesterolconcentraties. Ned Tijdschr Klin Chem Labgeneesk 2005; 30: 199-203

Berichten: 2

Re: Vetten en hun relatie tot het cholesterolgehalte in het menselijk lichaam

BrandonCompeer schreef: wo 16 jan 2013, 19:03
Voor mijn profielwerkstuk heb ik als onderwerp gekozen: ''de cholesterol-mythe''. Hiermee wil ik ''onderzoeken'' of het wetenschappelijk aantoonbaar is, dat een verhoogd cholesterolgehalte van het bloed correspondeert met een verhoogt risico op hart- en vaatziekten.

Ik ben nu aangekomen bij het onderwerp: vetten en hun relatie tot het cholesterolgehalte. Ik heb op internet gezocht naar informatie en tevens heb ik literaire werken bestudeerd, maar heb helaas niet de juiste informatie kunnen vinden.

Nu is mijn vraag of jullie mij iets zouden kunnen vertellen over vetten en hun relatie tot het cholesterolgehalte. Het liefst heb ik de informatie zo uitgebreid mogelijk. Ik heb niet de intentie om vervolgens antwoorden klakkeloos over te nemen, omdat dit namelijk gezien wordt alles fraude. Nee, ik wil gewoon meer duidelijkheid over het onderwerp.

Zijn er hier ook wetenschappers die denken dat, er geen wetenschappelijk bewijs is dat een verhoogd cholesterolgehalte van het bloed correspondeert met een verhoogt risico op hart- en vaatziekten?

Ik hoop dat ik antwoord krijg, zodat ik het onderwerp vetten beter zou kunnen begrijpen.

Alvast bedankt!
De meeste mensen die denken dat cholesterolgehalte geen verbandt heeft met hart en vaatziekten geloven in een "nutrition" conspiracy.

Drijfveren voor deze gedachten worden vooral gevonden in de dieetiek-boeken en op het internet.

Weston A Price foundation, is de spin in het web gerelateerd/promoter van de meeste cholesterol-denialisten.

Als je makkelijk zowat al het onderzoek wilt bekijken die voor zulke hypothese wordt gebruikt, raad ik je aan

http://www.plantpositive.com/

Doet onderzoek naar claims van mensen in de low-carb wereld (inclusief dus dat cholesterolniveau niet schadelijk zou wezen) Hij heeft meer dan 100 videos gemaakt onderbouwd met wetenschappelijke artikellen.

Succes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vetten en hun relatie tot het cholesterolgehalte in het menselijk lichaam

Cholesterol houdt degelijk verband met het risico op hart- en vaatziekten, alleen is de causaliteit -hetgeen tegenwoordig haast gepropageerd wordt- mijns inziens nogal omstreden (zie mijn 1ste post). Statines maken bijna de meeste omzet van alle medicijnen. Daar gaat geld in om waar je u tegen zegt, dus ook de onafhankelijkheid van menig onderzoek moet met een korrel zout worden genomen.

Zoals je in de link kunt lezen in mijn 1ste post, werken statines niet zozeer risicoreducerend door het verlagen van het cholesterol, maar door het 'geven'. Dit pleit voor een beschermend effect van de statins buiten de cholesterolverlaging om. Om over alle confounders nog maar te zwijgen waar vask sprake van is (mensen met een hoog cholesterol zouden een ongezonder voedingspatroon kunnen hebben, zijn dit dat ook niet de mensen die sowieso minder op hun gezondheid letten? lees: slecht gereguleerde diabeten, rokers, niet sporten etc.)

Dit wordt onder andere ondersteund door het gegeven dat personen die een CVA hebben doorgemaakt, maar een normaal cholesterol hebben tóch minder kans hebben op een tweede CVA als ze een statine gebruiken. Daarom krijgen mensen na een CVA altijd een statine, ongeacht de hoogte van het cholesterol.

Ik pleit zelfs voor het afschaffen van het bepalen van het cholesterol in het geval van een CVA aangezien ze toch wel een statine krijgen. Simvastatine is 1ste keuze in Nederland, waarbij 40mg evidence based is. 20mg of lager doen we sowieso niet. Je ziet nogal eens dat deze doseringen worden voorgeschreven in het kader van primaire preventie, maar ook dat is niet evidence based. Primaire preventie bestaat uit leefstijladviezen, stoppen met roken e.d. Het vergt echter meer inspanning van de huisarts én patiënt om dit traject in te gaan. Gemakshalve wordt dan maar een statine voorgeschreven. Simvastatine is goedkoop, maar kent vele bijwerkingen.

Het verhaal ligt dus vrij genuanceerd en op meerdere niveaus zijn er belangen: patiënt, huisarts, farmaceut etc.

Het afdoen als cholesterol-'denial' is wat te kort door de bocht.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 301

Re: Vetten en hun relatie tot het cholesterolgehalte in het menselijk lichaam

Ik zou zeggen kijk eens naar de verschillen tussen High Density Lipoproteïne (HDL) en Low Density Lipoproteïne(LDL) Cholesterol.
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vetten en hun relatie tot het cholesterolgehalte in het menselijk lichaam

Je bedoelt wat Kliche zegt in zijn post?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12

Re: Vetten en hun relatie tot het cholesterolgehalte in het menselijk lichaam

Anusthesist, zou je wat dieper in kunnen gaan op het risicoverlagende mechanisme van statines buiten cholesterolverlaging om?

Ook ik met mijn beperkte medische kennis heb sterke twijfels bij de cholesterolhypothese, en dan met name ten aanzien van de effecten van verschillende voedingsstoffen op het cholesterolniveau en de daaruit vloeiende probabiliteit op cardiovasculaire aandoeningen.

Ten aanzien van cholesterolverlagende medicijnen; zoals je wellicht weet zijn er twee nieuwe medicijnen met een ander werkingsmechanisme dan statines vrij recent hard onderuit gegaan. Torcetrapib en Dalcetrabip, beide zogenaamde CETP remmers, lieten geen of juist een verhoogd risico op CVD en mortaliteit zien en de onderzoeksfase werd gestaakt. Dit ondanks hun HDL verhogende en/of LDL verlagende eigenschappen!

Nu weet ik niet of dit als bewijs kan worden aangedragen dat cholesterol niet een van de causale factoren is m.b.t. cardiovasculaire aandoeningen, of dat er een ander mechanisme verantwoordelijk is voor hun gebrek aan effectiviteit en veiligheid, maar het toont wel aan dat de materie complexer in elkaar steekt dan alleen de cholesterolhypothese.

Helaas betekent dit ook dat er een goede verklaring moet komen voor de effectiviteit van statines. Een van de hypotheses is dat ze ontstekingsremmend werken, maar is dit alleen een afdoende verklaring? En zijn er bij jouw weten nog andere plausibele verklaringen?

Berichten: 301

Re: Vetten en hun relatie tot het cholesterolgehalte in het menselijk lichaam

anusthesist schreef: wo 14 aug 2013, 18:46
Je bedoelt wat Kliche zegt in zijn post?


Als je het over mijn post had.

Dan was het niet gericht op Kliche zijn post, maar iets wat ik mee had gekregen tijdens mijn opleiding voor Klinisch Chemisch analist(MLO).
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vetten en hun relatie tot het cholesterolgehalte in het menselijk lichaam

Bodybuilder schreef: wo 14 aug 2013, 21:04
Anusthesist, zou je wat dieper in kunnen gaan op het risicoverlagende mechanisme van statines buiten cholesterolverlaging om?
Tsja, dat weten we dus niet zo goed. Meerdere pleiotrope effecten worden geopperd:

http://www.annualreviews.org/doi/abs/10 ... 403.095748
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer