Relatieve vochtigheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Relatieve vochtigheid

Hallo

Ik had een vraagje in verband met relatieve vochtigheid.

Ik doe geen op en top wetenschappelijke richting, maar heb wel een vak productietechnologie. Hierin probeert men ons de fundamentele principes van de wetenschap te leren die van toepassing zijn op industriële processen.

Eén van de processen die besproken wordt, is drogen.

Er wordt gezegd dat één van de mogelijkheden bij drogen is om te werken met warme onverzadigde lucht. Ik begrijp ongeveer wat onverzadigde lucht betekent en dat dit wordt bepaald door de relatieve luchtvochtigheid.

Met de berekening van die relatieve vochtigheid heb ik echter een probleem: er wordt namelijk gesteld dat de relatieve vochtigheid gelijk is aan de partieeldruk op de verzadigde dampdruk.

De partieeldruk wordt volgens mijn cursus bepaald door p = n*R*T op V.

De verzadigde dampdruk ps wordt gelijkgesteld aan ps = n*R*T op V.

Hieruit wordt afgeleid dat als T stijgt, ps stijgt en dus RV daalt.

Ik snap echter niet goed hoe dat komt, aangezien in beide formules een T staat en volgens mij een verandering in T dus geen invloed kan hebben op de RV.

(Waarschijnlijk is het zo dat de T duidt op een andere temperatuur, maar dewelke is dit dan?)

Grts

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: Relatieve vochtigheid

bedoel je met

p = nRT op V
\( p = \frac {nRT} {V} \)

Berichten: 3

Re: Relatieve vochtigheid

Ja dat bedoel ik

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Relatieve vochtigheid

RV , de relatieve luchtvochtigheid is p/ps x 100%

Bij hogere temperatuur kan er meer water verdampen in een hoeveelheid lucht. Dit betekent dat bij hogere temperatuur n groter wordt en dus ook ps groter wordt.

Als ps groter wordt, wordt p/ps kleiner.

Berichten: 3

Re: Relatieve vochtigheid

En waarom precies kan bij een hogere temperatuur meer water verdampen in een hoeveelheid lucht?

Of wordt dat te ingewikkeld voor mij?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Relatieve vochtigheid

Omdat bij hogere temperatuur de dampspanning van een vloeistof groter wordt.

Reageer