[wiskunde] Hogere Afgeleiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

Hogere Afgeleiden

Gegeven 2 functies g : R -> R; f : R2 -> R, met f en g continu partieel afleidbaar .

Bereken de 2 de afgeleide naar de eerste veranderlijke.

f(x - y , g(x + 2y))

ik ben begonnen met te zeggen dat: D1f( x-y,g(x + 2y)

en daarna ben ik zo verder gegaan: D2(D1f( x-y,g(x + 2y))

Is dit juist of moet ik dit nog verder uitwerken?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hogere Afgeleiden

Uiteraard zul je (veel) meer dan dat moeten doen. Ken je de kettingregel? Zie je hier geen samenstelling van functies in?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hogere Afgeleiden

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 25

Re: Hogere Afgeleiden

Is het dan daarna D2(D1f( x-y,g(x + 2y)) naar de eerste afgeleide +D2(D1f( x-y,g(x + 2y)) naar de 2de afgeleide ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hogere Afgeleiden

Ik snap je notatie echt niet op deze moment... Als ze jou vragen: "wat is de afgeleide (naar x) van f(x² + x)?" (gegeven dat f afleidbaar is etc.). Wat geef jij dan als antwoord?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 25

Re: Hogere Afgeleiden

D1f(x² + x)(2x +1)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hogere Afgeleiden

Ja, waar je dan de kettingregel hebt gebruikt. Nu heb je gewoon een functie van 2 variabelen. Nog een voorbeeld: wat zou de partiële afgeleide zijn naar x van F(x², y-x)? (Waar we weer veronderstellen dat F "braaf" is.)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 25

Re: Hogere Afgeleiden

D1F(x²,y-x)(2x,y-1)

Reageer