Middelwaardestelling Taylor

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 25

Middelwaardestelling Taylor

Via de middelwaardestelling van Taylor moet ik bewijzen dat: e^x + e^-x >= 2 + x^2

voor alle x van R

dus ik ben begonnen de middelwaardestelling toe te passen op e^x en op e^-x en dan kwam ik dit uit:

e^x + e^x/2! + .....+ e^x/n! + e^(x+1)/(n+1)! + 1/e^X -1/2!e^x + .... + 1/ n!e^x - 1/ (n+1)e^x

maar hoe moet ik nu verder?

grts PJ

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Middelwaardestelling Taylor

Het is een vreemde aanpak. Bekijk liever eens de functie F(x) = ex + e-x- 2 - x². Gebruik hierop nu de middelwaardestelling. (Je wilt dat F(x) >= 0.)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 25

Re: Middelwaardestelling Taylor

Dan bekom ik: ex + e-x- 2 - x² + (ex - e-x - 2x)/2 + (ex + e-x- 2)/3! + (ex - e-x ) / 4!

+ ...... + (ex + e-x )/n! +(ex + e-x ) / (n+1)

Dus hier kan ik dan uit besloten dat dit een reeks is die vanaf de 5de term stijgend is dus altijd groter of gelijk aan nul ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Middelwaardestelling Taylor

Ja maar, moet je het bewijzen met de middelwaardestelling of met de stelling van Taylor? De middelwaardestelling van Taylor ken ik niet...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 25

Re: Middelwaardestelling Taylor

de stelling zegt het volgende

f(b) = f(a) + f'(a)(b-a) + f''(a)(b-a)²/ 2! ..... + f(a) (b-a)^n/ n! (n-de afgeleidde) + f(c) (b-a)^(n+1)/ (n+1)! (n +1 afgeleidde) en ik denk dat we hier a=0 moeten nemen .

Re: Middelwaardestelling Taylor

Drieske schreef: do 17 jan 2013, 16:58
Ja maar, moet je het bewijzen met de middelwaardestelling of met de stelling van Taylor? De middelwaardestelling van Taylor ken ik niet...
Ik ook niet. Dus maar even gezocht. Volgens onderstaande link moet er wel zoiets bestaan:

http://wiki.ploegsensation.be/wiki/images/9/99/HogereWiskunde1_examenvragen_qauegebeur.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Middelwaardestelling Taylor

Ja, maar dat zijn examenvragen gekopieerd door studenten ;) . Vraag is of de prof het ook zo noemde (maar het kan uiteraard).

Maar er wordt dus dit bedoeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stelling_van_Taylor

Het onderste voorbeeld op die Wiki-pagina geeft je eigenlijk quasi het antwoord. Probeer dus die formule te bewijzen in eerste instantie.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 25

Re: Middelwaardestelling Taylor

oke thanks :)

Maar de xo in de formule van op wikipedia is dan toch hier gewoon x want we werken hier niet rond een punt. of niet?

Reageer