Matrices - Bewijs of tegenvoorbeeld

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 25

Matrices - Bewijs of tegenvoorbeeld

Beschouw de volgende bewering: als A = A^2 en B = B^2 voor n n - matrices, dan is

A + B = In enkel als A = 0 of A = In en B = 0 of B = In. Bewijs of geef een tegenvoorbeeld.

ik ben eerst begonnen met matrices te zoeken waarvan A=A^2 ik heb deze gevonden maar die voldeden niet aan de stelling. Dus ben ik begonnen met het bewijs

neem aan dat de stelling klopt dan : A + B = 1

(A + B)² = 1² (=1)

A² + AB + B² =1 uit het gegeven weten we dat A²=A en B²=B dus:

A + AB + B =1

dus AB= 0

maar verder zit ik vast. zou er iemand mij een stapje verder kunnen helpen aub :)

grts

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Matrices - Bewijs of tegenvoorbeeld

Je gaat wat rap en foutief erover: 1 = (A+B)² = (A+B)(A+B) = A*A + A*B + B*A + B*B = A² + AB + BA + B².
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 25

Re: Matrices - Bewijs of tegenvoorbeeld

Dus dan moet AB en BA gelijk zijn aan nul maar hoe laat ik dan zien dat er geen andere matrices bestaan dan 1 en 0 waarvoor dit geldt? :)

grts

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Matrices - Bewijs of tegenvoorbeeld

Wat je nu zegt is nog steeds niet waar. Los van wat de weg is om iets te bewijzen: let op je uitspraken. Uit AB+BA = 0 volgt zeer zeker niet dat AB= 0. Alleen maar dat AB = -BA.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 25

Re: Matrices - Bewijs of tegenvoorbeeld

Is er dan een andere manier om het te bewijzen?

Berichten: 25

Re: Matrices - Bewijs of tegenvoorbeeld

want als je zegt dat AB = -BA dan zeg je toch eigenlijk dat B niet de inverse is van A ?

Berichten: 7.068

Re: Matrices - Bewijs of tegenvoorbeeld

Stel dat er een B bestaat zodat:
\(B^2 = B\)
dan:
\(A + B = I \rightarrow A = I - B\)
\(A^2 = (I-B)(I-B) = I^2 - I B - B I + B^2 = I - B = A\)
Dus als er een B bestaat dan bestaat er ook een A. De vraag is dus enkel of er een B bestaat die niet 0 of I is. Zo'n B is volgens mij vrij eenvoudig te vinden (bekijk bijvoorbeeld een 2x2 geval).

Berichten: 25

Re: Matrices - Bewijs of tegenvoorbeeld

oke thanks :)

grts pj

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Matrices - Bewijs of tegenvoorbeeld

Is het dan gelukt?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 25

Re: Matrices - Bewijs of tegenvoorbeeld

jaa heb een voorbeeld gevonden dus het is in orde. Weet wel alleen niet hoe ik dit voorbeeld in een deftige lay-out zet. :)

Reageer