Slinger van Von Waltenhofen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 30

Slinger van Von Waltenhofen

Tijdens practicum heb ik de slinger van Von Waltenhofen nagebootst. Ik heb als slingerlichaam een aluminium plaatje gebruikt met aan één helft het massief gedeelte en aan de andere helft het gedeelte met spleten. Ik heb aan de primaire en secundaire zijde twee spoelen geplaatst van 250 windingen en aangesloten op de netspanning.

Het lichaam slingert tussen twee poolschoenen. Deze wordt aangesloten op 5A gelijkstroom en werkt als een elektromagneet.

Als ik eerst het lichaam met spleten laat slingeren dan blijft deze slingeren. Ook al schakel ik de elektromagneten in.

Als ik het lichaam met het massief gedeelte laat slingeren dan remt hij wanneer ik de elektromagneten inschakel.

Ik heb geprobeerd op internet een verklaring te vinden voor dit gedrag, maar helaas niets gevonden. Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Slinger van Von Waltenhofen

Lees eens door op wervelstromen (eddy currents)

Berichten: 39

Re: Slinger van Von Waltenhofen

Dit is ook de reden dat transformatorkernen en stator- en rotordelen van wisselstroommotoren in dunne plaatjes die van elkaar geïsoleerd zijn uitgevoerd worden.

Zouden de kernen van massief ijzer zijn dan treden er wervelstromen op die de motor binnen korte tijd heet maken en bovendien het rendement omlaag brengen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Slinger van Von Waltenhofen

1990 schreef: do 17 jan 2013, 18:16
Ik heb geprobeerd op internet een verklaring te vinden voor dit gedrag, maar helaas niets gevonden.
Deze opmerking verwondert me toch wel. Als je op google zoekt met de naam Waltenhofen, dan vind je een heleboel informatie over het principe van deze slinger.

Berichten: 30

Re: Slinger van Von Waltenhofen

Met niets gevonden klopt niet. Ik heb wel wat informatie gevonden. Ik had daar weinig informatie moeten neer typen.

Wanneer het slingerlichaam met aan de onderkant spleten wordt heen en weer geslingerd dan stopt hij niet maar blijft hij de hele tijd door slingeren. Weet iemand hoe dit komt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Slinger van Von Waltenhofen

Als je de strookjes maar klein genoeg maakt dan zullen er nauwelijks wervelstromen optreden in de strookjes

Berichten: 30

Re: Slinger van Von Waltenhofen

aadkr schreef: do 17 jan 2013, 22:39
Als je de strookjes maar klein genoeg maakt dan zullen er nauwelijks wervelstromen optreden in de strookjes
Dankje

Berichten: 30

Re: Slinger van Von Waltenhofen

Ik zit nog met een laatste vraag:

Afbeelding

Waar blijft in de opstelling van hierboven alle kinetische (beweging) energie opgesloten?

De elektromotortje op de schijfrem werkt op een gelijkspanning van 24V. De schrijfrem draait tussen de poolschoenen. Door met een ander voeding een toenemende stroom door de spoelen te sturen (tot max 2,5A) kan de motor volkomen worden afgeremd.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Slinger van Von Waltenhofen

De wervelstromen in de schijf maken dat deze opwarmt. Dat is dus waar de energie blijft.

Berichten: 30

Re: Slinger van Von Waltenhofen

klazon schreef: do 17 jan 2013, 23:44
De wervelstromen in de schijf maken dat deze opwarmt. Dat is dus waar de energie blijft.
super bedankt;)

Reageer