[natuurkunde] wet van Ohm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

wet van Ohm

Is de wet van Ohm van toepassing op een weerstand? en is de wet van Ohm van toepassing op het lampje?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: wet van Ohm

Ik zou zeggen ,opbeide

Berichten: 5

Re: wet van Ohm

aadkr schreef: do 17 jan 2013, 19:07
Ik zou zeggen ,opbeide
kunt u ook zeggen waarom? haha

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: wet van Ohm

Dat de wet van Ohm geldt voor een ohmse weerstand lijkt mij wel duidelijk

Maar de gloeispiraal van zo''n lampje heeft toch ook een ohmse weerstand

De ohmse weerstand van die gloeispiraal zal toenemen naarmate de temperatuur hoger wordt van die gloeispiraal

We spreken dan over een ohmse weerstand die een positieve temperatuurscoefficient heeft (PTC)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: wet van Ohm

De wet van Ohm lijkt me niet van toepassing op een lampje. Een gloeilamp heeft een dergelijk dunne draad dat het temperatuurseffect niet verwaarloosbaar is. Quotiënt van spanning en stroom is dus geen constante, Aad.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 5

Re: wet van Ohm

In physics I trust schreef: do 17 jan 2013, 20:07
De wet van Ohm lijkt me niet van toepassing op een lampje. Een gloeilamp heeft een dergelijk dunne draad dat het temperatuurseffect niet verwaarloosbaar is. Quotiënt van spanning en stroom is dus geen constante, Aad.
ja klopt! Bedankt :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: wet van Ohm

"Ohmse weerstand" is een begrip dat je mag vergelijken met "ideaal gas". Een toestand die in de praktijk niet bestaat, op zijn best redelijk benaderd wordt binnen acceptabele grenzen.

Op de middelbare school doen we voor het gemak net of elke weerstand in sommetjes ideaal is.

Weerstandjes van constantaandraad doen dat heel redelijk. De legering doet zijn naam eer aan, de soortelijke weerstand is maar weinig temperatuursafhankelijk als je het niet te bont maakt.

De weerstand van een koude gloeilamp kan makkelijk tot 10 x zo klein zijn dan wanneer hij op nominaal vermogen gloeit. (verre van een ohmse weerstand dus). Dat is ook de reden dat oudere gloeilampen vrijwel altijd kapot springen bij het aanzetten: de koude draad heeft een nog lage weerstand, de stroomsterkte wordt dus groot, maar in een klein zwak plekje in de gloeidraad is de plaatselijke weerstand vrij hoog. De grote stroom door dit dunne plekje doet de draad op dat plekje dan zo sterk gloeien dat het doorsmelt.... En dat was dan "poef".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: wet van Ohm

Dat ben ik met je eens, maar dat doet toch niets af aan het feit dat de wet van Ohm blijft gelden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: wet van Ohm

Ja en nee.

ja, R=U/I geldt op elk ogenblik

nee, I=U/R , met R de waarde vermeld op de bandjescode van een weerstandje geldt niet zonder de voorwaarde "bij gelijkblijvende temperatuur"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: wet van Ohm

Ook dat ben ik met je eens

Maar ik bedoel dit:

We nemen een ohmse weerstand van 10 Ohm (volgens die kleurencode) en we nemen aan dat deze waarde van 10 Ohm geldt voor t=20 graden Celciius

We zetten daar een gelijkspanning op van 10 Volt ,dan zal bij het inschakelen van de stroom er 1 A vloeien

De temperatuur van de weerstand zal toenemen en een zekere maximale waarde bereiken zodanig dat de ohmse weerstand nu gelijk wordt aan 12 Ohm . Dan geldt nog steeds dat I=U/R =10/12 Ampere

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: wet van Ohm

aadkr schreef: do 17 jan 2013, 21:17
en een zekere maximale waarde bereiken zodanig dat de ohmse weerstand nu gelijk wordt aan 12 Ohm . Dan geldt nog steeds dat I=U/R =10/12 Ampere
We draaien de semantiek in maar:

"de" ohmse weerstand (grootheid) is weerstand tegen een elektrische stroom van een stof, circuit of component die te wijten is aan materiaaleigenschappen. In zoverre klopt hier je zin.

"een" ohmse weerstand is een componentje dat onder alle omstandigheden een onveranderlijke weerstand heeft.

het weerstandje heeft een ohmse weerstand van 12 ohm, maar is daarom nog geen ohmse weerstand. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer