Springen naar inhoud

significanties



  • Log in om te kunnen reageren

#1

wiskundige

    wiskundige


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2013 - 21:44

Gegroet slimme mensen,

Ik ben nog maar een scholier uit 4 havo, en leer pas net rekenen in de chemie.
We hebben er morgen al een so'tje over. Mijn vraag is, hoe reken je deze sommen uit met de juiste significantie (graag met duidelijke uitleg want dan snap ik hoe ik het bij andere moet doen).

3,0x7,0
---------
18,0x2,60

of bv

2x10^8
---------
4,1x10^3

Je moet daar dus delen en keer in een som doen, hoe doe je dit, en hoe doe je dat met significantie? Moet je die nu al vaststellen of eerst nog wat uitrekenen en dan de significantie bepalen?

Veranderd door Jan van de Velde, 17 januari 2013 - 22:50
titel aangepast


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9904 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 januari 2013 - 22:07

LaTeX

LaTeX

Zie je overeenkomsten met jouw problemen.

Extra: vereenvoudig de getallen en kijk dan wat je moet doen, daarna terug naar de oorspronkelijke getallen.

#3

Margriet

    Margriet


  • >1k berichten
  • 2134 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 januari 2013 - 22:45

Eerst uitrekenen en dan pas afronden.

Bij vermenigvuldigen en delen van meetwaarden afronden op het kleinste aantal significante cijfers.

Bij jouw eerste voorbeeld is dat dus op twee cijfers bij het tweede op één cijfer.

Bij optellen en aftrekken van meetwaarden afronden op het kleinste aantal cijfers achter de komma.

Voorbeeld: 1,826 g + 0,0105 g = 1,8365 afgerond 1,837 g

Telwaarden doen niet mee.

Voorbeeld: 2 x 25,34 ml = 50,68 ml

Veranderd door Margriet, 17 januari 2013 - 22:47


#4

wiskundige

    wiskundige


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2013 - 22:52

Oke de significantie snap ik wel, maar hoe reken je die sommen nou uit? Wat moet je allemaal eerst delen/keer doen?

#5

Margriet

    Margriet


  • >1k berichten
  • 2134 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 januari 2013 - 23:04

Reken de teller uit.

Reken de noemer uit.

Deel de teller door de noemer.

Rond af.

#6

Kwintendr

    Kwintendr


  • >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2013 - 23:07

Onze leerkracht zei het altijd als volgt:
stel dat je 2 meetlatten hebt, 1 die tot op de meter nauwkeurig meet en 1 die tot op de cm nauwkeurig meet. Als je de som/product maakt van een resultaat gemeten met de eerste en een resultaat gemeten met de tweede, dan kan je alleen zeker weten hoeveel meter je hebt en niet hoeveel centimeter.
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

#7

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9904 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 januari 2013 - 11:03

Waar gaat het nu om, het uitrekenen (bv RM) of het afronden?

#8

Drieske

    Drieske


  • >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 januari 2013 - 11:14

Opmerking moderator :

En laten we nu maar wachten tot TS van zich laat horen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.






Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures