Van methaan naar ethaan en van ethaan naar ethyleen.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Van methaan naar ethaan en van ethaan naar ethyleen.

Op welke manier kan men methaan(aardgas) omzetten tot ethaan en ethaan omzetten naar ethyleen. Hoe gebeurd dat praktisch en welke reacties ontstaan er.

Ik ben namelijk geïnteresseerd in de toepassingen van SHALE-gas. Gezien de milieueffecten ben ik er tot nu toe geen voorstander van, Het ontginnen van schalie-gas(methaan) krijgt meer en meer belang in de kunststofindustrie om er op een goedkopere manier ethaan uit te halen en dit op te werken tot ethyleen, het basis component voor bijvoorbeeld PVC..

Berichten: 12.262

Re: Van methaan naar ethaan en van ethaan naar ethyleen.

Commercieel is dit helaas niet mogelijk, al is er wel heel veel onderzoek naar gedaan. De wenselijk reactie is die methaan tot etheen (H3C=CH3), waarbij de resterende 4 waterstoffen met zuurstof reageren tot 2 water. An sich is deze reactie exotherm.

Het is echter geen reactie die spontaan verloopt in de gasfase, en met 3 moleculen aan iedere kant is het ook ongevoelig voor over- of onderdruk, wat het onmogelijk maakt het evenwicht te sturen naar de wenselijke kant.

Commerciele toepassing van dit proces zou zeer waardevol zijn - vergeleken met etheen is methaan tamelijk waardeloos: Het enige dat je daarmee kunt is methanol produceren. Uiteraard is dat een bulkchemicali dat van enorm belang is, maar de waarde van wat je uit etheen kunt produceren is veel groter: die dubbele binding zorgt ervoor dat je er bijvoorbeeld gemakkelijk lange ketens, ringen, vertakkingen en wat je maar wilt mee kunt maken.
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Van methaan naar ethaan en van ethaan naar ethyleen.

Bedankt om te antwoorden Benm.

Ik heb niet zoveel kennis van chemische reacties en bekijk dat meer waar de industrie mee bezig is.

De nieuwe manier om gas te ontginnen is het gas via een boring en behandeling van de schalie gesteente laag en men bekomt zo schalie gas = aardgas.

Aardgas is een mengsel van gassen waarin hoofdzakelijk(82%) methaan aanwezig is en in veel mindere mate koolwaterstoffen waaronder ethaan.

De industrie slaat ethaan op in tanks om via stoom kraken op te werken tot etheen=ethyleen, wat op zijn beurt de basis is voor kunststof toepassingen te produceren. Momenteel gebeurt dit nog meestal via nafta kraken wat uit het veel duurdere en duurder wordende aardolie komt waar (als ik mij niet vergis) ook het ethaan word uit gewonnen om verder te verwerken tot ethyleen.

Mijn vraag is hoe men tot ethaan komt, via welk procedé, uit aardgas=schalie gas ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Van methaan naar ethaan en van ethaan naar ethyleen.

Omdat aardgas altijd wat ethaan bevat verkrijgt men ethaan door cryogene destillatie van aardgas. Daarvoor gebruikt men natuurlijk die aardgassen welke de meeste ethaan bevatten want anders is het commercieel niet interessant.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 6

Re: Van methaan naar ethaan en van ethaan naar ethyleen.

Beste Fred F en Benm

Misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp het nog altijd niet waarom men de laatste jaren Shale gas (schalie gas) uit de bodem haalt wat uiteindelijk hetzelfde is als aardgas maar goedkoper, met als uiteindelijk doel om er meer en meer gebruikt van te maken door de chemische industrie vooral voor de productie van ethyleen, Als we er dus vanuit gaan dat schalie-gas hetzelfde is als aardgas preken we ook over een samenstelling van 82% methaan en voor ongeveer 3% aan andere koolwaterstoffen waaronder ethaan. Om ethyleen te produceren heeft men ethaan nodig, maar dat is er maar voor een kleine 3% in aanwezig. Dus dacht ik dat men toch naar rendabiliteit toe in dit geval iets met het methaan doet om het om te zetten in ethaan.

Er bestaan projecten vooral bij de kunststofindustrie om meer en meer tank opslag te voor zien van ethaan komende uit schalie gas voor hun productie van ethyleen. Dit gebeurd momenteel nog via Nafta krakers uit het veel duurdere en nog duurder wordende aardolie. Men wil op die manier niet meer afhankelijk zijn van het steeds duurder wordende aardolie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Van methaan naar ethaan en van ethaan naar ethyleen.

Elk aardgasveld heeft een andere samenstelling, en ik vermoed dat dat met schaliegas ook wel zo zal zijn.

Gas wat veel ethaan en zwaarder bevat is commercieel interessant om er ethaan, LPG en nafta uit te halen. Dat gebeurt vooral in het Midden Oosten. Uit nederlands aardgas worden bij mijn weten alleen wat aromaten verwijderd.

Dat winning van schaliegas vooral bedoeld zou zijn voor de chemische industrie hoor ik nu voor het eerst. Waar heb je die wijsheid vandaan?

Een proces om methaan om te zetten in ethaan bestaat niet.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 6

Re: Van methaan naar ethaan en van ethaan naar ethyleen.

Heb een afbeelding in bijlage gestuurd afkomstig van de site World Of Chemicals waar ge de vermelding van LLC ziet staan en na dat gelezen te hebben op onderstaande link klikken waar LLC voor de ontginning van shale gas verantwoordelijk is en als leverancier gekozen is door Ineos .

Dit is één van de voorbeelden waar contracten worden afgesloten met shale gas ontginningsbedrijven voor het leveren van shale gas en dus volgens mijn redenering van ethaan voor de productie van ethyleen.

http://en.wikipedia....Range_Resources
Bijlagen
Ineos to invest in ethane tank in Rafnes site, Norway - World Of Chemicals.png
Ineos to invest in ethane tank in Rafnes site, Norway - World Of Chemicals.png (102.4 KiB) 1314 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Van methaan naar ethaan en van ethaan naar ethyleen.

Maar er staat toch niet dat methaan wordt omgezet in ethaan?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Van methaan naar ethaan en van ethaan naar ethyleen.

Naja, als je een reactie wilt weten, moet het deze zijn:

2 CH4 + O2 <==> C2H4 + 2 H2O

Het probleem is dat deze reactie an sich wel exotherm is, maar niet gemakkelijk verloopt. In de gasfase bij temperaturen van 800 graden oid vindt er wel wat omzetting plaats, maar dat is praktisch niet werkbaar. Aan beide zijden heb je 3 gasvormige moleculen, dus druk heeft geen invloed op de ligging van het evenwicht.

Als het je om ethaan te doen is: dat zit als zodanig in aardgas, de hoeveelheid verschilt per veld - het kan 1 procent zijn, maar ook oplopen tot een procent of 5, en het wordt daaruit dan ook gewonnen voor industrieel gebruik. Hoeveel er in schaliegas zit zou ik zo snel niet weten, maar ik vermoed dat het vergelijkbaar is met die 1 tot 5 procent in gemakkelijk winbaar gas.

Schaliegas is verder niets bijzonders, het is gewoon aardgas, maar zit vast in steenachtige lagen, niet in prettige grote bellen die je kunt aanprikken en leegzuigen zoals in slochteren. Gezien het gemakkelijke gas op raakt wordt het produceren van schaliegas economisch haalbaar. In europa gebeurd het nog niet zoveel, maar in de VS wel, en daar is de prijs van aardas inmiddels een fractie van de prijs in europa.
Victory through technology

Reageer