[biologie] de longcirculatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 203

de longcirculatie

Ik heb geleerd dat het steeds de volgorde is, vertrekkend vanuit het hart : arterieen, arteriolen, capillair netwerk.

In mijn cursus staat er dat er in de longcirculatie nagenoeg geen arteriolen voorkomen. Is het dus mogelijk dat arterieen direct overgaan in capillairen?

Het zit het trouwens met het O2 arm en rijk bloed?

arterieen en arteriolen altijd O2 rijk? en venen en venulen altijd O2-arm?

Las achter op wikipedia dat de longslagaders O2-arm bloed vervoeren..

Hopelijk kan iemand mij helpen
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: de longcirculatie

Opmerking moderator

iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: de longcirculatie

Dat er nagenoeg geen arteriolen in de longcirculatie voorkomen is voor mij nieuw. Kan er zo gauw ook geen bronnen over vinden.

De definitie van een slagader is een bloedvat dat het bloed van het hart richting het lichaam pompt en niet een bloedvat dat zuurstofrijk bloed bevat. De longslagader ontspringt uit het hart (vandaar de naam slagader) en vervoert zuurstofarm bloed van de rechter ventrikel naar de longen (het longvaatbed) waar het bloed geoxygeneerd wordt en via de longader (zuurstofrijk) naar het linker atrium gaat om vervolgens via de linker ventrikel het lichaam van zuurstof te voorzien.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 203

Re: de longcirculatie

Bedankt! Ik heb reeds gevonden dat alleen de longarterieen die het bloed van rechterventrikel naar longen vervoeren o2 arm bloed vervoeren. De meeste andere arterieen normaal o2 rijk bloed!
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Reageer