Patroon stenen in de sneeuw

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Patroon stenen in de sneeuw

Soms zie je een fysiek proces dat overbekend is, maar waarvoor de verklaring best lastig lijkt.

In mijn achtertuin is in het sneeuwdek duidelijk het patroon van de onderliggende stenen zichtbaar. Vreemd is dat dat patroon links op de foto lang niet zo geprononceerd is als rechts. Niet zichtbaar is dat nog verder naar links er helemaal geen patroon in de sneeuw zichtbaar is, maar dat stuk grond ligt in de schaduw van een haag, daar komt in de winter geen zonlicht.
tuin.jpg
tuin.jpg (77.7 KiB) 299 keer bekeken
Ik zat aan de volgende verklaring te denken:

De schutting rechts is van hout, en staat pal op het zuiden. Daardoor is de omgeving van die schutting warmer; ze kaatst IR straling terug. De stenen hebben een grotere warmtecapaciteit dan de grond in de groeven tussen de stenen; ze kunnen dus meer warmte opslaan. Bovendien slaan ze door een betere warmtegeleiding sneller warmte op dan poreuze grond. Er is dus een duidelijk verschil in thermische inertie van grond en stenen.

De hierdoor in de stenen opgeslagen grotere hoeveelheid energie zorgt ervoor dat de sneeuw op de stenen langer warmer is en dus sneller sublimeert dan rond de groeven. Dat verklaart dan ook de strook sneeuw die toch in het zonlicht baadt direct onder de schutting, want die ligt op een strook zand. Verder naar links is de opwarming door de reflectie van de schutting steeds minder sterk, en dus het verschil in opgeslagen energie tussen grond en stenen minder.

Snijdt dit volgens jullie hout, of is er een betere verklaring?

Gebruikersavatar
Berichten: 109

Re: Patroon stenen in de sneeuw

Als je het mij vraagt is het niet zozeer de reflectie van de schutting die zorgt voor een warmer gebied, maar simpelweg het feit dat hout nog veel makkelijker warmte op neemt dan de stenen, dus nog beter warmtegeleidend is. Wanneer de zon dan heel de dag op die schutting staat, wordt de schutting veel warmer, waardoor de sneeuw aan die kant sneller smelt.

ik krijg de indruk dat er weinig wind zal zijn, want wind zou roet in het eten kunnen gooien. Door de wind kan de warmte die door de schutting is opgeslagen de grond niet bereiken. Maar wanneer de lucht blijft hangen zal deze ook opwarmen, met het bekende gevolg.

Het zou ook nog zo kunnen zijn dat er rechts een groot raam zit, en links een stenen muur. Ook hierdoor kan warmte door het raam makkelijker de tuin in dan bij de stenen muur, waardoor de sneeuw er sneller zal smelten.

Overigens zou een plantje hier en daar geen kwaad kunnen. Maar dat is mijn persoonlijke mening
De tijd zal het leren

Reageer