Reductie m.b.v. Raney Nickel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 17

Reductie m.b.v. Raney Nickel

Ik ben opzoek naar een voorschrift dat een dubbele binding in een molecuul reduceert (zonder een eventueel aanwezige ester/zuur te reduceren).

Ik wil dit graag onder druk van H2-gas doen, met Raney Nickel, en het liefst in water. Ik neem aan dat dit in een autoclaaf moet?

Het originele patent van Raney heb ik gevonden, maar daarin geeft hij niet aan hoe de reductie wordt uitgevoerd. Artikelen zoeken m.b.v. Scopus levert me niets op, ik vind alleen 'nieuwe' en aangepaste technieken.

Ik ben nog redelijk nieuw in de organische chemie en weet niet zo goed hoe ik dit soort dingen kan vinden. Kan iemand me tips geven hoe ik dit kan vinden?

Berichten: 61

Re: Reductie m.b.v. Raney Nickel

Hallo Ember, je vraagstelling is dubbel: je wilt een onverzadigde ester "verzadigen" én je wilt Raney nikkel katalysator gebruiken voor de reductie. Als je persé Raney nikkel wilt gebruiken moet je een voorschrift van Raney nikkel zoeken. Als je persé een onverzadigde ester wilt reduceren, zoek dan naar een voorschrift waar de grondstof centraal staat. Overigens: Raney nikkel heeft de eigenschap dat je de reductie uit kunt voeren bij kamertemperatuur of iets hoger en bij een relatief lage druk. Om die reden moet je een autoclaaf gebruiken. Zoek maar eens goed.

Reageer