[biologie] longcapillairen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 203

longcapillairen

Waarom worden longcapillairen in de longtop platgedrukt als de arteriele druk lager is dan de alveolaire druk?

Ze worden platgedrukt omdat er geen doorbloeding is, maar waarom is er dan geen doorbloeding?
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: longcapillairen

Opmerking moderator

iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: longcapillairen

1) Door de zwaartekracht worden de longen in de borstholte als het ware omlaag getrokken. De interpleuraal druk is gemiddeld negatief, maar door de zwaartekracht en tractie op de visceraal pleura is deze in de longtop negatiever dan bij de basis van de long. Door de extra negatieve druk zijn de alveoli in de longtop meer opgeblazen dan aan de basis, omdat ze minder druk hoeven te overwinnen.

2) De zwaartekracht heeft ook een effect op het bloed. Waar zal meer bloed stromen, bij de longtop of basis?

Wat is dan het effect van de combinatie 1 + 2?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 203

Re: longcapillairen

Dus als ik het goed begrijp bij 1: omdat er een veel sterkere negatieve intrapleurale druk is in de longtop zijn de alveolen daar meer opgeblazen omdat ze minder druk hoeven te overwinnen?

2) in de longbasis is de doorbloeding het grootst.

Maar waarom zijn ze dan toch platgedrukt? Want bij 1) is het besluit dat ze meer opgeblazen zijn!
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: longcapillairen

vdslaur schreef: zo 20 jan 2013, 09:09
2) in de longbasis is de doorbloeding het grootst.
Juist, in de longbasis is de doorbloeding het grootst.
vdslaur schreef: zo 20 jan 2013, 09:09
Maar waarom zijn ze dan toch platgedrukt? Want bij 1) is het besluit dat ze meer opgeblazen zijn!
Ja, de alveoli zijn meer opgeblazen, niet de capillairen :roll:

Het effect van een lagere bloeddruk in de longtop in combinatie met meer opgeblazen alveoli zorgt ervoor dat deze dichtgedrukt worden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 203

Re: longcapillairen

Ha stom van me! Verwarde even capillairen met alveolen! Oeps..

Dus de doorbloeding in de longtop is lager, daarom zal de bloeddruk er ook lager zijn?

En waarom platgedrukt als druk arterieel lager is dan alveolaire?

Waarom is de alveolaire druk groter? Want ik denk steeds dat volume omgekeerd evnredig is met druk..dus al ze opgeblazen zijn zou ik net denk aan een kleine alveolaire druk. Begijp dus niet hoe je kan weten dat de alveolaire druk groter is dan de arteriele druk.
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: longcapillairen

vdslaur schreef: zo 20 jan 2013, 16:53
En waarom platgedrukt als druk arterieel lager is dan alveolaire?
Probeer daar zelf nog wat langer over na te denken, daar moet je toch zelf uitkomen.
vdslaur schreef: zo 20 jan 2013, 16:53
Waarom is de alveolaire druk groter? Want ik denk steeds dat volume omgekeerd evnredig is met druk..dus al ze opgeblazen zijn zou ik net denk aan een kleine alveolaire druk. Begijp dus niet hoe je kan weten dat de alveolaire druk groter is dan de arteriele druk.
Volume omgekeerd evenredig met druk? Ik kan een slecht opgeblazen kleine ballon hebben alswel een goed opgeblazen grote ballon toch? De druk in de alveoli is hetzelfde in de longtop als basis, in de longtop heeft deze alleen meer volume vanwege de negatievere druk buiten de alveolus. Meer volume, meer kans dat het een capillair verdrukt (bij inademing stijgt deze druk en zal dan groter worden dan de bloeddruk in de capillairen).

De druk in de capillairen is sowieso laag. Druk maar eens zachtjes op je vingertop, je zult zien dat de drukplek bleek wordt, en hierna snel weer rood.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer