Springen naar inhoud

kat en elektriciteitssnoer

• Log in om te kunnen reageren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2013 - 06:43

vreemd.. :?..

Onze kat staat regelmatig aan diverse elektriciteitssnoeren in huis te likken. Het snoer van het koffiezetapparaat is populair, ook het snoer van de trafo van een laptop.

Wat kan daar zo aantrekkelijk aan zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 19 januari 2013 - 10:05

Op het eerste gezicht kan het drie dingen zijn:

1. Er zit een smaakje aan de snoeren; dan zou dat van het materiaal van het snoer moeten afhangen.

2. De kat proeft en/of ruikt het baasje waar deze de snoeren beetpakt; dan zou de kat precies daar moeten likken.

3. Het elektromagnetische veld kietels de tong van de kat; dat zou dan moeten stoppen als de stekker eruit is.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2013 - 14:14

Ik weet dat vooral bougiekabels oa van visafval gemaakt worden, vandaar dat ze bij marters populair zijn. Misschien dat dat voor andere kabels ook geldt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2013 - 15:21

Tja, materiaal, verder specificeren dan "plastic" lukt me niet. Gewoon het standaardspul waarmee dat uit de winkel komt, is dat niet gewoon PE, die buitenisolatie?

En of ze er nou speciaal mijn vieze vingers ;) af staat te likken, hmm, lijkt niet zo. Die snoeren heb ik (of mijn vrouw) toch vooral vast nabij de stekker, en de stopcontacten hangen niet echt op poezenhoogte. En ze haalt er geen bijzondere klim/sta/bukstunts voor uit.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5385 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2013 - 15:32

Wordt er binnen gerookt? Zo ja, dan gaan snoeren soms heel apart smaken. (eigen ervaring :oops: )

Sop eens een halve kabel goed schoon, en kijk of ze blijft likken. Niet met iets dat chloor bevat, mijn katten vonden die die lucht heerlijk.
Motus inter corpora relativus tantum est.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2013 - 03:26

Wie weet wat er in zo'n beest om gaat ;)

Uiteraard wel leuk om eens te onderzoeken. Wat doet de kant met

- dezelfde snoeren, maar niet in het stopcontact gestoken
- met soortgelijke snoeren, nieuw uit de verpakking, al dan niet in een stopcontact gestoken

Ik zou zo snel geen idee hebben, maar het zou bijvoorbeeld best kunnen dat er plasticizers in de mantel van zulke snoeren zit dat voor katten een aantrekkelijke geur of smaak heeft.
Victory through technology

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 20 januari 2013 - 11:13

Wie weet wat er in zo'n beest om gaat ;)

Uiteraard wel leuk om eens te onderzoeken. Wat doet de kant met

- dezelfde snoeren, maar niet in het stopcontact gestoken
- met soortgelijke snoeren, nieuw uit de verpakking, al dan niet in een stopcontact gestoken

Ik zou zo snel geen idee hebben, maar het zou bijvoorbeeld best kunnen dat er plasticizers in de mantel van zulke snoeren zit dat voor katten een aantrekkelijke geur of smaak heeft.

Je zou de kat inderdaad een reeks snoeren van verschillende materialen, wel of niet schoongemaakt en wel of niet in het stopcontact gestoken kunnen aanbieden, en dan zien waar de voorkeur naar uitgaat. De snoeren waaraan die normaal gesproken likt moeten dan tijdelijk worden afgeschermd, zodat de kat een nieuwe keuze moet maken.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 januari 2013 - 13:28

Wordt er binnen gerookt? Zo ja, dan gaan snoeren soms heel apart smaken. (eigen ervaring :oops: )

Ja, de kat verblijft inderdaad in een verslaafdentehuis 8-[ .

Uiteraard wel leuk om eens te onderzoeken. Wat doet de kat met..//..

Daar ga ik nou niet direct een uitgebreid testprogramma voor opzetten, met webcams 24/7 op een selectie snoeren gericht, maar bij elke gelegenheid ga ik daar zeker aan denken...........Het is overigens niet zo dat ze hele dagen verwoed aan snoeren loopt te likken ('t is een kat hè, dat doezelt 20 uur per dag)

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5385 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 januari 2013 - 13:41

Ja, de kat verblijft inderdaad in een verslaafdentehuis

Vroegâh.. (ik rook al tientallen jaren niet meer in huis) had ik én geen striptang én een prima gebit. Dus stripte ik stroomkabels nogal eens met de tandjes. Ik kan je zeggen dat plastic snoer dat lang in een rokerige omgeving heeft doorgebracht heel apart smaakt, niet eens echt vies (voor een roker).

Sop eens een stukje kabel goed schoon, met een schuursponsje bijvoorbeeld, en kijk of die mogelijk licht nicotine/teerverslaafde poes van dat stukje afblijft. ;)
Motus inter corpora relativus tantum est.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2013 - 02:04

Het zou wel geniaal zijn als je de kat verslaaft kreeg aan teer/nicotine die neerslaat op plastic bedrading. Op zich is nicotine oraal/linguaal wel toe te dienen, dus je weet maar nooit.

Anderzijds zou ik denken dat wanneer dit de motivatie was de kat vooral zou proberen de peuken uit de asbak naar binnen te werken gezien die toch een rijkere bron zijn ;)

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 21 januari 2013 - 14:17

Anderzijds zou ik denken dat wanneer dit de motivatie was de kat vooral zou proberen de peuken uit de asbak naar binnen te werken gezien die toch een rijkere bron zijn ;)

Wellicht is de kat nog niet op dat idee gekomen, en wordt dat de volgende fase? :D

tempelier

tempelier

• >1k berichten
  • 1765 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2013 - 23:31

Ik denk dat het toch iets met smaak te maken heeft.

Van muizen is bekend dat ze ook aan kabels en snoeren knagen maar dat wel selectief doen.
De ene soort laten ze ongemoeid op de andere zijn ze min of meer verzot.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 januari 2013 - 01:38

Het komt voor bij meer katten: 1 2 3 4 5. Als hij er ook op kauwt wordt het gedrag pica genoemd.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2013 - 01:45

Jammer, ik vond de nicotine hypothese leuker dan nog maar een observatie dat katten idiote wezens zijn :D

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 februari 2013 - 12:23

Gisteren stond er toevallig een stukje in de krant over onderzoek aan muizen die genieten van geaaid worden: de huid bevat speciale aaineuronen die reageren op zacht aaien met de juiste snelheid; het signaal komt rechtstreeks in het beloningscentrum in de hersenen terecht. Het onderzoek wees uit dat de neuronen onderscheidbaar zijn van andere d.m.v. een genetische merker. (Sciencenews)

Misschien heeft een kat soortgelijk aaineuronen op zijn tong, en prikkelt hij die door zacht en met de juiste snelheid te likken. Dan zou het dus niet te maken hebben met smaak.

En bij de youtube videos viel me op dat katten likken aan draden in de lucht, niet op de grond. Misschien vindt de kat draden interessanter om aan te likken dan andere kunststof objecten vanwege hun beweeglijkheid, i.p.v. vanwege de kunststof.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures