[scheikunde] Rekenen met zuren en basen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Rekenen met zuren en basen

In mijn leerboek staat de volgende vraag en ik begrijp de gebruikte berekening niet:

De optimale pH/waarde van zwembadwater bedraagt 7,4. Bij hogere waarden neemt de bacteriedodende werking van het opgeloste chloorbleekmiddel sterk af, bij lagere waarden treedt irritatie aan de ogen op. In een zwembad bevindt zich 400 m3water met pH=8,2. Hoeveel liter 0,1 M HCl –oplossing moet aan het zwembadwater worden toegevoegd om de pH op 7,4 te brengen?

Antwoord:

pH=8,2 dan is pOH=5,8

[OH-] in het zwembadwater is: 10-5,8= 1,6*10-6 M. De pH moet worden: 7,4. De pOH heeft dan de waarde: 6,6.

[OH-] moet worden: 10-6,6 = 3*10-7 M

Per liter zwembadwater moet worden omgezet: 1,6*10-6-3*10-7 M=1,3*10-6 mol OH-.

Voor de inhoud van het gehele zwembad is dat: 1,3*10-6 mol L-1 * 400*103L=0,52 mol OH-.

Aangezien OH-:H3O+= 1:1, is er eveneens nodig: 0,52 mol H3O+

Deze hoeveelheid bevindt zich in: 0,52 mol / 0,1 mol L-1= 5 L 0,1 M zoutzuur.

Mijn vraag: waarom ga je hier rekenen met pOH en OH terwijl het mijn inziens gaat om de hoeveelheid H3O+?

Ik ben zelf gaan uitrekenen dmv 10-7,4wat de hoeveelheid H3O+is die nodig is en dmv 10-8,2hoeveel H3O+er nu is en die waardes heb ik van elkaar afgetrokken. Zo heb ik het tekort in H3O+berekend en toen gekeken hoeveel HCl ik dan toe moest voegen om op dat niveau te komen. Waarom in wordt in dit gegeven antwoord alles eerst omgezet naar OH?? Wat is er mis met mijn beredenering?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Rekenen met zuren en basen

Omdat je hier dient te berekenen hoeveel hydroxide wegmoet.

Berichten: 2

Re: Rekenen met zuren en basen

Maar waarom zijn de uitkomsten tussen berekenen hoeveel hydroxide weg moet en hoeveel H3O+erbij moet zo verschillend? Dat zou toch in principe op hetzelfde neer moeten komen?

Daarnaast: hoe weet ik dan wat ik moet berekenen, hydroxide eraf of H3O+erbij? Ze hebben het hier over HCl toevoegen dus ik vind het dan logisch om te kijken naar hoeveel H+ erbij komen en niet naar hoeveel OH eraf gaan...

Reageer