[Wiskunde] Complexe nulpunten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 108

[Wiskunde] Complexe nulpunten

Jawel hier ben ik wederom met mijn complexe getallen :-) blijkbaar heeft dit veel oefening nodig.

Gegeven: f(x)= x² - 2mx + m

a)Bepaal m zodat de som van de derde machten van de nulpunten van f(x) gelijk is aan de som van de tweede machten van die nulpunten

De discriminant is 4m² - 4m

Bijgevolg zijn de nulpunten dus:

x1= m - vierk(m² - m)

xé= m + vierk(m² - m)

Dan de derde macht nemen, en de tweede, gelijk stellen aan elkaar en ik kom uit 4m² - 2m - 2 = 0

Dit weer uitrekenen en de oplossingen zijn -1/2 en 1

Klopt dit? Dan is het nu tijd voor vraag b met de complexe getallen

b)Bepaal voor de onder (a) gevonden waarde(n) van m alle nulpunten (ook complexe) en toon aan dat ze aan het verband voldoen. Gebruik voor het berekenen van de machten van complexe getallen de formule van Moivre.

Bedoelen ze hiermee dat ik moet verder rekenen met 4m² - 2m - 2 = 0? en daar dan de complexe getallen uithalen? Kan niet want de discriminant is pos (36)

Of moet ik helemaal terug naar mijn nulpunten en de vierk(m² - m) en kijken waar deze negatief is?

Wat ook mogelijk is, is dat mijn eerste oplossingen niet kloppen en dat er dus wel degelijk een negatieve discriminant te vinden is. Dan zie ik mijn fout niet direct

Graag enige verheldering, dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Wiskunde] Complexe nulpunten

dreamz schreef:Dan de derde macht nemen, en de tweede, gelijk stellen aan elkaar en ik kom uit 4m² - 2m - 2 = 0

Dit weer uitrekenen en de oplossingen zijn -1/2 en 1

Klopt dit?
Moet volgens mij 4m3-5m2+m zijn, met als nulpunten 0, 1/4 en 1. Voor m=0 en m=1 zijn de nulpunten van f reëel, voor m=1/4 zijn ze complex.
Dan is het nu tijd voor vraag b met de complexe getallen

b)Bepaal voor de onder (a) gevonden waarde(n) van m alle nulpunten (ook complexe) en toon aan dat ze aan het verband voldoen. Gebruik voor het berekenen van de machten van complexe getallen de formule van Moivre.

Bedoelen ze hiermee dat ik moet verder rekenen met 4m² - 2m - 2 = 0? en daar dan de complexe getallen uithalen? Kan niet want de discriminant is pos (36)

Of moet ik helemaal terug naar mijn nulpunten en de vierk(m² - m) en kijken waar deze negatief is?

Wat ook mogelijk is, is dat mijn eerste oplossingen niet kloppen en dat er dus wel degelijk een negatieve discriminant te vinden is.
Dat laatste ja :roll:

De nulpunten voor m=0 en m=1 zijn x1=x2=m (dus voor beide m gaat het om een dubbel nulpunt wat toevallig gelijk is aan m) en voor m=1/4 is het x=(1[plusmin]i[wortel]3)/4
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 108

Re: [Wiskunde] Complexe nulpunten

bedankt, ik zal het nog eens narekenen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Complexe nulpunten

Rogier, ik ben het eens met de waarden van m!

Maar je laat de uitwerking niet zien terwijl dreamz deze op een lastige (en vooral omslachtige) manier uitrekent.

Voor de goede orde: als ax²+bx+c=0 (met a≠0) dan geldt voor de opl x1 en x2: x1+x2=-b/a en x1*x2=c/a.

Hiermee berekenen we:

1+x³2=(x1+x2)³-3x1*x2(x1+x2) en

1+x²2=(x1+x2)2-2x1*x2

Reageer