[scheikunde] Osmotische druk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 289

Osmotische druk

Hallo,

Systeem A : een 0,10 mol/L CaCl2 oplossing in water, door een semi-permeabele wand gescheiden van een 0,20 mol/L NaCL oplossing in water.

Systeem B : een 0,20 mol/L NaCl oplossing in water, door een semi-permeabele wand gescheiden van een 0,30 mol/L KCL oplossing in water

Welk van beide systemen (A of B) vertoont de hoogste osmotische druk? Verklaar uw antwoord

Volgens mij niet zo'n hele moeilijke oefening, maar omdat we nog nooit zoiets in de les/oefeningen hebben gezien zou ik toch graag weten of het correct is.

Ik ga er van uit dat Cl- door de semi-permeabele wand zal 'migreren', aangezien dit het kleinste ion is.

Pa = i.c.R.T ⇔3.(0,20+0,10) RT ⇔ 2,7 RT

Pb = i.c.R.T ⇔2.(0,20+0,50) RT ⇔ 1,4 RT

Pa> Pb

Alvast bedankt!

PS. Ik weet dat het 'teken' van osmotische druk pi is, maar ik vond dit niet bij de speciale tekens. :lol:
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Osmotische druk

er gaat geen Cl- migreren. Is trouwens ook niet het kleinste ion, maar dat geheel terzijde dus.

alleen watermoleculen doen dat.

edit >>>>>>>>>>>>>>>>

[attachment=12287: pi.gif ]
Bijlagen
pi.GIF
pi.GIF (19.44 KiB) 262 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Osmotische druk

Ik had naar de atoomstraal ipv de ion straal gekeken. Maar mijn antwoord is wel correct?
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Osmotische druk

Ik heb geen uitgebreide ervaring met dit soort sommetjes, maar volgens mij wordt hier eigenlijk gevraagd naar het drukverschil tussen beide oplossingen in één systeem, en dan beide systemen vergelijken op basis van welk systeem het grootste drukverschil heeft.

bereken dus de osmotische drukken van elk van de twee oplossingen in een systeem, en trek die van elkaar af.

In de vergelijkingen kun je, omdat het slechts om een relatief verschil gaat, de factoren R en T buiten beschouwing laten. Eigenlijk is in elke oplossing alleen de totale concentratie ionen van belang.

Voor CaCl2 zou je de relatieve waarde 3 x 0,10 = 0,30 kunnen nemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer