[scheikunde] Dampdruk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 289

Dampdruk

Hallo,

Een waterige oplossing die 5.50 massa% dextrose bevat (=C6H12O6) heeft een dichtheid van 1,0123 g/ml bij 20°C. Als bij deze temperatuur de dampdruk van zuiver water 17,535 mmHg (omzetten in atm) bedraagt :

a) Bereken de molfractie, molaliteit en molariteit aan dextrose

b) Bereken de dampdruk van de oplossing

c) Bereken de osmotische druk van de oplossing.

Ik weet niet echt hoe ik hier aan moet beginnen, kan ik gewoon zeggen vb. Ik neem 1L oplossing? Ik heb dit eens geprobeerd maar ik kom dan waarden uit die waarschijnlijk niet kunnen kloppen.

Alvast bedankt!

Roelland
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Dampdruk

Roelland schreef: zo 20 jan 2013, 09:54
kan ik gewoon zeggen vb. Ik neem 1L oplossing?


dat is vaak wel een goeie techniek, ja. Bijv. voor molariteit:

ik pak 1L opl., die weegt ... g en bevat dus .... g dextrose wat ... mol dextrose is. Die zit in 1 L opl., dus is de molariteit ... M
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Dampdruk

Heb ik dan ergens een fout gemaakt?
Scann.pdf
(491.76 KiB) 115 keer gedownload
Alvast bedankt :)
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Dampdruk

alles op een liter:

massaconcentratie: 0,0550 x 1012,3 g/L = 55,6765 g/L

55,6765 g/L : 180 g/mol = 0,3093 mol/L

so far so good.

bij 0 mol/L is de dampdruk erboven 17,535 mmHg

door de concentratie dextrose zal die dampdruk lager zijn (ma.w., water uit die dextrose-oplossing zal moeiljker verdampen dan uit zuiver water). Ik weet niet goed hoe dit op te lossen, ik ken deze theorie niet, (realtie dampdruk en oplossingssterkte) maar pV=nRT lijkt mij hier zinloos. We weten niet hoe groot het volume lucht boven de oplossing is, maar ongeacht dat volume zal die bij een zeker temperatuur een evenwichtsdampduk zoals gegeven gaan aannemen. Als deze formule hier wél mag worden toegepast moet m.i. sowieso andere zaken worden ingevuld dan ik jou in de scan zie doen. Een aangenomen volume water invullen is zoals gezegd tegen alle logica.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Dampdruk

Het lijkt me dat je hier ook, net als in de opgave van methanol en ethanol, de wet van Raoult kunt gebruiken.

Je moet dan wel eerst de molfracties berekenen. En de dampspanning van glucose gok ik op 0.

Kijk eens op Wiki naar wet van Raoult.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Dampdruk

je moet idd met Raoult werken, kan je onmiddellijk ook die molfracties die moet berekenen gebruiken...
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Dampdruk

Margriet schreef: zo 20 jan 2013, 17:18
Het lijkt me dat je hier ook, net als in de opgave van methanol en ethanol, de wet van Raoult kunt gebruiken.

Je moet dan wel eerst de molfracties berekenen. En de dampspanning van glucose gok ik op 0.

Kijk eens op Wiki naar wet van Raoult.
Waarom is de dampspanning van glucose 0?
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Dampdruk

Omdat dat nauwelijks verdampt. Als je een schoteltje glucose onder een stolp zet zul je na enige tijd geen hoge concentratie glucosedamp :roll: meten in de lucht boven het schoteltje. Die concentratie zal nagenoeg 0 zijn, en de partiële (damp)druk die bij die paar verdwaalde glucosemoleculen hoort dus ook.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Dampdruk

Oké, ik heb hier de oplossing:
scannn.pdf
(442.5 KiB) 99 keer gedownload
Is deze nu correct?

Bedankt :)
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Dampdruk

Ik kom op 0,309 M glucose (afronding?) maar verder heb ik hetzelfde tot en met B.

Bij c. Waarom neem i = 2? En de concentratie is in mol/m3 opgeloste stof, glucose dus.

Je kunt je antwoord controleren want in binas tabel 77 staan de osmotische waarden.

Reageer