Omdraaien noemer

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Omdraaien noemer

Al een tijdje zit ik naar onderstaande slides te kijken, aangezien ik formuletechnisch iets niet goed snap.

(Het gaat puur om de formules, niet om de verdere inhoud!)

The elimination constant = Ke

Volume of distribution = Vd (verdelingsvolume)

Clearance = Cl (klaring)

The elimination half-life = t1/2 (halfwaardetijd)

Nu geeft de eerste slide uit een filmpje weer dat de Ke te berekenen is door Cl / Vd. Geen vuiltje aan de lucht, dat begrijp ik. Dan wordt er verderop in het filmpje aangegeven dat t1/2 te berekenen is door ln(2) / Ke, ook duidelijk...maar, er wordt geconcludeerd dat t1/2 = ln(2) / Ke gelijk is aan t1/2 = (ln(2)) / (Vd / Cl).

Nu is Ke = Cl / Vd, waarom is het dan niet t1/2 =(ln (2)) / (Cl / Vd) ? De noemer krijgt een heel andere waarde als je die Cl en Vd omkeert. Ik begrijp niet waarom dat zo genoteerd mag worden. Vermoedelijk is het iets heel kleins/doms, maar ik zie het even niet en hoop dat iemand me op het goede pad kan zetten!
Gnk.jpg
Gnk.jpg (35.87 KiB) 314 keer bekeken
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Omdraaien noemer

Die berekening is gewoon fout. Jouw voorstel klopt.

Aangezien de symbolen hier een fysische betekenis hebben kan je ook altijd eens naar de dimensies kijken om te zien of een formule wel juist kan zijn.

@Drieske: de mogelijke interpretaties hier zijn dan
\(\frac{ln(2)}{Vd\cdot CL}\)
en
\(\frac{ln(2)}{\frac{Vd}{CL}}\)
en die zijn beide fout.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Omdraaien noemer

Je hebt gelijk. Ik had mis gekeken in de slide. Excuses, het is inderdaad een (typ)fout van hun.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Omdraaien noemer

Ok, bedankt voor jullie reacties...ik begon haast te denken dat ik weer terug moest naar de middelbare school! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer