Springen naar inhoud

Verduidelijking rekenregel

• Log in om te kunnen reageren

Coo101

Coo101

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2013 - 16:41

Hallo
ik was een oefening aan het maken van limieten. Toen ik dacht deze opgelost te hebben was mijn limiet niet juist. Ik controleer met maple. en ik krijg het volgende

Tot hier is het juist. maar nu wil ik de limiet binnen brengen bij het verschil en dan L'hopital toepassen, wat een rekenregel is. en maple zegt dat dit niet gaan en dat ik het volgende moet doen.

Ik moet deze dus op een breuk zetten. en dan l'hopital toepassen.
Ik heb in mijn cursus gekeken en ik vindt nergens dat die limiet binnenbreng bij het verschil niet mag.
Is dit een uitzondering? Of ben in domweg iets cruciaal vergeten.
Kan iemand mij dit uitleggen en helpen.

Veranderd door Coo101, 20 januari 2013 - 16:51

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 januari 2013 - 16:44

Je zult toch wel wat duidelijker moeten zijn. Geef bijv je limiet hier eens en toon ons dan welke rekenregel je wilt toepassen.. Is het ongeveer dit: LaTeX ?

PS: LaTeX op dit forum kun je gebruiken mbv [ tex ]*CODE*[ /tex ] maar dan zonder de spaties rond tex.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Coo101

Coo101

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2013 - 17:02

Ja mijn excuses. Ik had problemen met bestanden te uploaden.

Hallo
ik was een oefening aan het maken van limieten. Toen ik dacht deze opgelost te hebben was mijn limiet niet juist. Ik controleer met maple. en ik krijg het volgende
Geplaatste afbeelding
Tot hier is het juist. maar nu wil ik de limiet binnen brengen bij het verschil en dan L'hopital toepassen, wat een rekenregel is. en maple zegt dat dit niet gaan en dat ik het volgende moet doen.
Geplaatste afbeelding
Ik moet deze dus op een breuk zetten. en dan l'hopital toepassen.
Ik heb in mijn cursus gekeken en ik vindt nergens dat die limiet binnenbreng bij het verschil niet mag.
Is dit een uitzondering? Of ben in domweg iets cruciaal vergeten.
Kan iemand mij dit uitleggen en helpen.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 januari 2013 - 20:14

Geplaatste afbeelding

Kan je de volgende limiet bepalen?

LaTeX

Coo101

Coo101

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2013 - 20:32

Kan je de volgende limiet bepalen?

LaTeX

Ja. Deze is gelijk aan 0. Twee keer delen door nul dus moet weggewerkt worden--> breuk. krijg 0/0 l'hopital. krijg je terug 0/0 terug l'hopital en dan uitrekenen.

Ok nu zie ik het zelf. Corrigeer me als ik het fout heb. je kan de limiet niet binnen brengen omdat je twee keer met een 1/0. En er bestaat voor deze functies geen limiet op 0, wel een rechter en/of linker limiet. Dus moet men deze omzeilen.

DankuSafe

Veranderd door Coo101, 20 januari 2013 - 20:32

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 januari 2013 - 20:38

Het punt is dat jouw rekenregel enkel mag als je beide limieten bestaan én eindig zijn. Anders krijg je problemen met allerlei zaken, zoals bijv. oneindigheid. Extreem geval: LaTeX en dat is dus een onbepaaldheid.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 januari 2013 - 21:55

Extreem geval: LaTeX

en dat is dus een onbepaaldheid.

LaTeX

Nee hoor, deze limiet is gewoon 0.

Veranderd door Safe, 20 januari 2013 - 21:56

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 januari 2013 - 22:43

Dat weet ik ook wel hoor. Mijn punt is dat je met foute rekenregels tot foute conclusies komt. Ik gaf een voorbeeld waar je deze regel niet mag gebruiken (en ook vast komt te zitten). Ik noemde het niet zomaar een extreem geval ;).

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 januari 2013 - 12:36

Dat weet ik ook wel hoor.

Dan lijkt het me verstandig te beginnen met 0=...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures