Springen naar inhoud

aluminium deken voor autoruit

• Log in om te kunnen reageren

mick de ruiter

mick de ruiter

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2013 - 16:54

Het is weer winter. Dat betekent dat je 's ochtends je autoruit weer ijsvrij moet krabben. Een werkje waar menigeen een grondige hekel aan heeft.
Daarom zijn er aluminium dekens in de handel welke je op de voorruit klemt waardoor je geen nachtelijk ijslaagje meer op de ruit krijgt. Een handig hulpmiddel.

Ik vraag mij echter af of de wijze van toepassen wel correct is. Ik zie namelijk altijd de glanzende kant van de deken aan de buitenkant. Men plaatst de grijze (doffe) kant tegen de ruit. Is dit wel juist?

Ik zou denken dat je de warmtestraling na het wegzetten van de auto, juist in de auto wilt houden en niet wilt laten absorberen door een materiaal dat buiten de auto zit en daardoor snel afkoelt. Zolang er licht opvalt wil je niet dat die wordt teruggekaatst maar juist wordt geabsorbeerd.

Waar zit mijn fout?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 januari 2013 - 19:57

De ijzel op de ruiten ontstaat 's nachts indien de ruiten kouder zijn dan de omringende lucht waardoor waterdamp uit de lucht op de koudere ruiten condenseert en bevriest. Dat gebeurt vooral als de nacht helder is en de auto warmte uitstraalt naar het heelal. Wie zijn auto onder een afdak (carport) zet heeft geen last van ijs op de ruiten omdat dat afdak te veel afkoeling door uitstraling voorkomt.

Aluminiumfolie heeft een heel lage emissiecoefficient waardoor de uitstraling heel laag is en de afkoeling dus ook. Dat is het idee erachter. Bovendien weet de fabrikant van die dekens dat hij voor glimmende dekens een hogere prijs kan vragen.

Een (water)dichte deken of zeil zonder alufolie voorkomt ook ijs op de ruit. Toen ik jong was gebruikten mensen een paar oude kranten onder de ruitenwissers.
Hydrogen economy is a Hype.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2013 - 01:52

Gelukkig heb ik nu een verwarmbare voorruit, maar bij vorige autos heb ik die dekentjes wel eens geprobeerd.

Je hoeft er denk ik niet zoveel achter te zoeken. Als je auto koud is en gewoon met de omgeving mee fluctueerd qua temperatuur is de oorzaak vrij simpel: Bij het afkoelen in het begin van de nacht condenseert water uit de lucht op alle oppervlakken die warmte uitstralen. Dat gebeurd net zo goed op het dak of op de motorkap dan op de ruiten, alleen is het daar niet storend.

Zo'n dekentje beperkt het contact tussen de lucht en de ruit waardoor het minder / niet aanvriest. Je kunt feitelijk net zo goed gewoon noppenfolie zonder alu laagje gebruiken, of bijvoorbeeld een stukje schuimfolie.

Als er sneeuw valt is het voordeel vooral dat je dat met het folie in ruk kunt verwijderen. Dat gaat met vers gevallen sneeuw ook wel, maar als het ook maar even smelt koekt het aan de ruit vast en vegen de ruitenwissers het er niet meer gemakkelijk af.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures