Springen naar inhoud

Atwood practicum

• Log in om te kunnen reageren

GebakkenBanaan

GebakkenBanaan

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2013 - 17:06

Hallo mensen van dit forum,
ik heb laatst op school een practicum van Atwood gedaan en we moeten hierover nu een verslag maken. Over dit verslag heb ik een paar vragen.

We hadden een tijdtikker en een tikkerstrook. We moest de strook door de tijdtikker halen en vervolgens de verschillende gewichten aan elke uiteinde vast maken. We hebben toen gekozen voor 35,10 gram en 200,36 gram. Toen moesten we ervoor zorgen dat het geheel vrij kan bewegen. We lieten de strook tenslotte door de tikker gaan die 100 stippen per seconde zette.

De opdrachten bij dit verslag waren:
- bepaal m.b.v de tijdtikkerband de versnelling van de beweging. Leg duidelijk uit hoe je dit doet.
- bepaal m.b.v. de gevonden versnelling de totale kracht op de beide massa's
- bepaal m.b.v. een theoretische afleiding de wrijvingskracht op het geheel.

Bij de versnelling had ik:
0,03510 x 9,81 = 0,344 N
0,20036 x 9,81 = 1,966 N

a = F/m
1,966 / 0,23546 = 8,35 m/s²

En toen kwamen we eigenlijk vast te zitten.

Zou iemand ons misschien kunnen helpen door te uit te leggen hoe we dit kunnen berekenen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5395 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 januari 2013 - 22:13

Je hebt enerzijds te maken met een theoretische versnelling door de zwaartekracht van de Aarde. Hierbij let je niet op de massa van een evt. katrol en wrijvingsverliezen.

De kracht die de totale massa (dus m1 + m2) versnelt is gelijk aan de versnelling van de zwaartekracht g maal het verschil tussen beide massa's (dus m1 - m2). m1 is het zwaardere gewichtje van 200,36 gram.

Dus theoretisch is het LaTeX

De tikkerstrook laat iedere 1/100 seconde een puntje op de strook zien. Adhv de toenemende afstand tussen de puntjes kan je de feitelijke versnelling uitrekenen.

Het verschil tussen de formule en de feitelijke versnelling wordt veroorzaakt door wrijving + massa rol.
Ik ken jullie toestel niet, mogelijk heeft het geen katrol en glijdt de papierstrook over een asje. In dit geval zijn er alleen wrijvingsverliezen (de minieme massa van het papierstrookje kan je verwaarlozen).

Kom je er zo verder mee?

Veranderd door Michel Uphoff, 20 januari 2013 - 23:21

Motus inter corpora relativus tantum est.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 januari 2013 - 23:38

Opmerking moderator :

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures