Springen naar inhoud

Water maximaal 10m op te voeren?a

• Log in om te kunnen reageren

Mach

Mach

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2013 - 12:39

Ik zat voor mezelf nog eens even dat verhaal van torricelli door te nemen en daarbij kwamen toch wat vragen op. Ik begrijp dat 10 (eigenlijk 9,8 toch?) meter water kolom een druk oplevert van ca. 1 bar. Dus als ik ergens een level heb van 10 meter dan kan ik dat level gebruiken om het water 10 meter omhoog te stuwen, dit klopt toch? Nou heb ik wel eens gehoord dat je water maximaal 10 meter omhoog kan stuwen d.m.v. vloeistofhoogte. Maar dit is toch alleen in een afgesloten ruimte? Als ik b.v. 50 meter water heb staan in een vat, en dat vat belucht ik dan kan ik dat water toch 50 meter omhoog krijgen aan de andere kant? Ik begrijp dat als het vat afgesloten zou zijn dat het max 10 meter is omdat dan de druk boven het water in het vat verlaagd naar vacuüm en het water dus gaat koken.

Eigenlijk... sowieso in een gesloten vat kun je het wel vergeten om water omhoog te hevelen d.m.v. de vloeistofhoogte, toch?

En stel nou dat ik een pomp heb, en ik heb 10 meter lager een put met water.. die put staat wel in verbinding met de buitenlucht dus de druk boven de waterspiegel is constant 1 bar. Als ik dan met de pomp het water uit die put wil zuigen dan moet dat toch kunnen? Zolang de druk maar atmosferisch blijft boven de waterspiegel zou ik zeggen... Of is het zo dat het aanzuigpunt op 10 meter diep, dat daar plaatselijk de druk zo laag zal worden dat het water ook gaat koken?

Hoop dat iemand me wat meer duidelijkheid kan verschaffen :)

Veranderd door Mach, 21 januari 2013 - 12:41

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures