[scheikunde] Spectrofotometrie colormeter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 17

Spectrofotometrie colormeter

Morgen heb ik een scheikunde tentamen, en ik heb een vraag die ik niet begrijp. Zou iemand mij kunnen helpen?

Het gehalte ijzer (Fe2+) in mosdoder (bevat 95 procent ijzer(II)sulfaat) kan worden bepaalt met een calorimeter. Hiertoe wordt aan de ijzerbevattende oplossing een reagens toegevoegd (2,z-dipyrideoplossing). Waaroor er een roodgekleurde verbinding ontstaat. De extinctie die is gemeten bij een golflengte van 525nm is dan een maat voor het ijzergehalte. Bij gebruik van een colormeter wordt een groen filter toegepast.

Voor het maken van een ijklijn gaat men uit van een standaardoplossing, die 25,00 mg Fe2+ per liter bevat. Hieruit worden 6 oplossingen bereid met een volume van 50 ml elk. Waarin de concentratie Fe2+ achtereenvolgens 1,00;2,00;3,00;4,00 en 5,00 mg per liter bedragen.

A) hoe zou men te werk moeten gaan om deze ijkserie te bereiden? Ga uit van 6,0 ml reagerende oplossing per 50 ml oplossing

B) welke samenstelling zal de blauwe oplossing moeten hebben?

C) geef aan op welke wijze een ijkserie kan worden opgesteld beschrijf of schets het verloop van deze grafiek

D) hoeveel mosdoder weeg je af wanneer de concentratie Fe2+ in de maatkolf van 50 ml 2,5 mg/l moet zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Spectrofotometrie colormeter

We zijn geen huiswerkmachine. Laat aub zien hoe ver je komt en waar het eventueel mis gaat, dan sturen wij je bij en komt alles goed :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 17

Re: Spectrofotometrie colormeter

Oke! :) nou ik kwam niet echt erg ver...

A) Je moet denk ik iets doen met die 25,00 mg Fe2+ per liter

Hier moet je 1,00 mg per liter van maken maar hoe? Pipeteren?

B) de reageerende stof dus 2,z-dipyride oplossing en sulfaat (water ook misschien)?

C) ik wou een ijkgrafiek tekenen met de concentraties 1,00 tm 5,00 en de extincties van het ijzer bij deze concentraties (maar hoe bereken je deze extincties, in mijn boek kan ik alleen vinden; E=-logT= e x c x d)

D) eerst de reactie van het ijzer(II)sulfaat; dit splitst; Fe(SO)4 > Fe2+ + SO4 2-

De verhouding is 1:1

In mosdoder is 95 procent ijzersulfaat, dus 95 procent van 50 ml of 2,5mg/l??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Spectrofotometrie colormeter

A) In de praktijk? Ja, maar reken eerst eens hoeveel dat moet zijn. Als ze van 50,00 ml oplossing uitgaan waarbij er 1,00 mg Fe2+/l zit. Hoeveel mg ijzer zit er dan in die oplossing? In een hele liter zal 1 mg zitten, hoeveel zal er dus in 50 ml zitten?

B) Is dat de term voor je blanco-oplossing, die blauwe oplossing? Daar hoort alles in te zitten behalve de te meten stof.

C) Die extincties ga je niet berekenen, die ga je meten.

D) Die oplossingsvergelijking klopt, gebruik van super- en subscript daargelaten. Met dat percentage bedoelen ze dat elke hoeveelheid mosdoder die je uit het doosje haalt, 95 massa-% ijzersulfaat bevat.

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: Spectrofotometrie colormeter

A.
Liselotstuiver schreef: ma 21 jan 2013, 13:37
A) Je moet denk ik iets doen met die 25,00 mg Fe2+ per liter

Hier moet je 1,00 mg per liter van maken maar hoe? Pipeteren?
Verdunnen?

Standaard oplossing 25 mg/l

Van 25 mg/l naar 1 mg/l is .... keer verdunt

Van 25 mg/l naar 2 mg/l is .... keer verdunt

Dit wordt allemaal gemaakt in 50 ml

Dus voor 50 ml moet .... ml standaardoplossing worden toegevoegt om .... keer te verdunnen.

B.
Liselotstuiver schreef: ma 21 jan 2013, 13:07
Hiertoe wordt aan de ijzerbevattende oplossing een reagens toegevoegd (2,z-dipyrideoplossing). Waaroor er een roodgekleurde verbinding ontstaat.

B) welke samenstelling zal de blauwe oplossing moeten hebben?
Vreemde vraag

C.


Liselotstuiver schreef: ma 21 jan 2013, 13:37
C) ik wou een ijkgrafiek tekenen met de concentraties 1,00 tm 5,00 en de extincties van het ijzer bij deze concentraties (maar hoe bereken je deze extincties, in mijn boek kan ik alleen vinden; E=-logT= e x c x d)
Het gaat hier om het verloop. Gaat het stijgen of dalen? De wet van Lambert Beer zegt alleen maar dat de concentratie rechtevenredig is met de extinctie. Dus neemt de concentratie met een factor 2 toe dan zal de extinctie dat ook doen.

D.
Liselotstuiver schreef: ma 21 jan 2013, 13:37
D) eerst de reactie van het ijzer(II)sulfaat; dit splitst; Fe(SO)4 > Fe2+ + SO4 2-

De verhouding is 1:1

In mosdoder is 95 procent ijzersulfaat, dus 95 procent van 50 ml of 2,5mg/l??
2.5 mg/l is de gevraagde oplossing.

Dit zit in 50 ml

Hoeveel mg Fe(II) moet er in 50 ml zitten?

Maar mosdoder is niet 100 % Fe(II) dus hoeveel mosdoder moet je afwegen?

Berichten: 17

Re: Spectrofotometrie colormeter

Dit reken ik uit via een verhoudingstabel;

1 liter is 1000 ml

1000 ml ; 1 mg

50 ml ; (50x1)/1000= 0,05 mg

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Spectrofotometrie colormeter

Ik zou dat niet met verhoudingstabellen doen, maar liever leren hoe je met eenheden rekent. Maar, akkoord, de eerste oplossing dient inderdaad 0,05 mg Fe2+ te bevatten (0,05 mg/0,05 l = 1 mg/l). In hoeveel ml stockoplossing zit die 0,05 mg nu?

Berichten: 17

Re: Spectrofotometrie colormeter

Ja sorry mijn scheikunde is echt heel zwak... Maar ik kom er echt niet uit, bedankt voor de hulp in ieder geval
A V schreef: ma 21 jan 2013, 14:24
Het gaat hier om het verloop. Gaat het stijgen of dalen? De wet van Lambert Beer zegt alleen maar dat de concentratie rechtevenredig is met de extinctie. Dus neemt de concentratie met een factor 2 toe dan zal de extinctie dat ook doen.


Het lijkt mij dat het zal gaan stijgen.. Maar je weet verder alleen de concentraties??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Spectrofotometrie colormeter

De reden waarom je scheikunde zwak is is omdat je veel te snel opgeeft. Dit is overigens niet echt scheikunde, maar wiskunde. Schort het daar soms aan? Dat ga je trouwens niet tegen door te zeggen dat je er slecht in bent, maar door te oefenen, te oefenen en nog eens te oefenen. :twisted: Geloof me, heb ik ook gehad en het is niet fijn om op deze manier op dat feit gedrukt te worden.

Jep, en je hebt straks een spectrofotometer waaruit een getal rolt. Dat getal en de bekende concentratie, geven je de ijklijn. Die andere 2 waarden zijn 2 constanten: weglengte en extinctie-coefficient.

Berichten: 17

Re: Spectrofotometrie colormeter

Oh wat klinkt dit bekend in de oren... Ja mijn wiskunde is ook niet al te best..

Maargoed, die oplossing van 0,05 mg zit dan toch in 50 ml?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Spectrofotometrie colormeter

Liselotstuiver schreef: ma 21 jan 2013, 14:36
Oh wat klinkt dit bekend in de oren... Ja mijn wiskunde is ook niet al te best..

Maargoed, die oplossing van 0,05 mg zit dan toch in 50 ml?
Klopt, maar alleen als je er een bepaalde hoeveelheid van die 25,00 mg/l-oplossing indoet. Hoeveel gaat dat zijn als je 0,050 mg (die 0 zet ik er expres achter) ijzer nodig gaat hebben?

Misschien dat dit helpt: als 1 liter van die stockoplossing 25,00 mg bevat, bevat 1 ml daarvan 0,025 mg Fe2+.

Berichten: 17

Re: Spectrofotometrie colormeter

0,050 ml??

Of bedoelt u hoeveel mg ijzer nodig is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Spectrofotometrie colormeter

Nou dat weet je dus al: 0,050 mg. Maar in hoeveel ml van die 25,00 mg/l oplossing zit dat nu?

Berichten: 17

Re: Spectrofotometrie colormeter

25,00 mg in 1 liter; dus 0,002 liter in 0,005 mg

0,002 liter is 2 ml

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Spectrofotometrie colormeter

Precies, en dat pipetteer je dus over en vul je aan tot 50 ml. Nu die 2,00 mg/l oplossing, hoeveel zal er daarin moeten?

Reageer