[scheikunde] spectrofotometrie bepaling kalium in oplossing kaliumdichromaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

spectrofotometrie bepaling kalium in oplossing kaliumdichromaat

Beste mensen,

Graag zou ik van jullie feedback ontvangen in welke richting ik de volgende opgave tot een juiste uitvoer kan brengen. Ik vraag dus niet om het antwoord maar hulp bij de berekening ;)

Als men het zout kaliumdichromaat in water oplost, ontstaat het volgende evenwicht;

Cr2O72- (aq) + H2O (aq) 2 HCrO4- (aq)

De evenwichtsvoorwaarde luidt;

K =

[ HCrO4- ]2 (aq)

---------------------

[ Cr2O7- ] (aq)

Om de waarde van K te bepalen is een oplossing gemaakt door 4,0 * 10-4 mol K2Cr2O7 op te lossen in een bufferoplossing en het verkregen mengsel met water aan te vullen tot 1 Liter. = naar mij idee; 4,0 * 10-4 M

Deze oplossing word oplossing A genoemd. Van deze oplossing word de extinctie van bij 370 nm gemeten. De gemeten extinctie is de som van de extincties door HCrO4- en Cr2O72-. Met behulp van de gemeten extincties kan met waarde K uitrekenen. Voor deze berekening heeft men de waarden van de molaire extinctiecoëfficiënten (e = epsilon) nodig.

Voor Cr2O72- (aq) is (e=) 7.27*102 L*mol1*cm1

Voor HCrO4- (aq) is (e=) 4.81*103 L*mol1*cm1

De extinctie van oplossing A werd gemeten in een cuvet. De afmetingen van deze cuvet waren zo dat het licht een weg van 1,00 cm door de oplossing aflegt. Bij 370 nm bedroeg de gemeten extinctie van de oplossing A 1,228. De spectrofotometer was zo ingesteld dat de extinctie bij 370nm van gedestilleerd water, gemeten in hetzelfde cuvet, 0,000 was.

Men mag aannemen dat de extinctie van de oplossing uitsluitend door HCrO4- en Cr2O72- word veroorzaakt.

Bereken de waarde K die uit dit experiment volgt.

Mijn idee van uitwerking;

Oplossing A staat in evenwicht 1 : 1 : 2.

E= e * [ A ] * l

E= extinctie

e= molaire extinctiecoefficient

[A]= hoeveelheid opgeloste stof

l = optische lengte weg.

Ik kan wel de extinctie uitrekenen van een element in oplossing, alleen ik weet niet hoe ik het moet aanpakken bij twee in dit evenwicht.

Kan ik bijvoorbeeld de individuele extincities gewoon berekenen door voor Cr2O72; e * (1/3 * (4,0 * 10-4 mol)) * l te nemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: spectrofotometrie bepaling kalium in oplossing kaliumdichromaat

port1101 schreef: ma 21 jan 2013, 16:50


Oplossing A staat in evenwicht 1 : 1 : 2.
Wat is dit?

Berichten: 3

Re: spectrofotometrie bepaling kalium in oplossing kaliumdichromaat

Excuus dit moet zijn verhouding

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: spectrofotometrie bepaling kalium in oplossing kaliumdichromaat

Wil je die niet berekenen?

Wat weet je over de totale concentratie

wat weet je over de concentratie van beide componenten

wat voor verhouding heeft de concentratie en desbetreffende molaire extrinctiecoefficient plus hetzelfde voor het tweede component invloed op de extinctie.

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: spectrofotometrie bepaling kalium in oplossing kaliumdichromaat

Ben je al tot een antwoord gekomen met het beantwoorden van mijn vragen?

trouwens zie net dat jou reactievergelijking een fout bevat.
port1101 schreef: ma 21 jan 2013, 16:50
Cr2O72- (aq) + H2O (aq) 2 HCrO4- (aq)
Zou je hier geen

Cr2O72- (aq) + H2O (aq) 2 CrO4- (aq) + 2H+

van maken

Dit omdat dit evenwicht afhankelijk is van de pH

Berichten: 3

Re: spectrofotometrie bepaling kalium in oplossing kaliumdichromaat

Allereerst bedankt voor je bijdrage, zeer gewaardeerd.

Het evenwicht van de Cr2O72- (aq) + H2O (aq) Afbeelding 2 HCrO4- (aq) oplossing word bepaald door een totaal 4,0 * 10-4 mol opgelost K2Cr2O7. Verhouding hierin is 1 Cr2O72- staat tot 2 HCrO4-. Betekend dit dan dat ik voor het uitrekenen 1/3 dichromaat uit 4,0 * 10-4 moet halen om de extinctie hiervan te berekenen? Respectievelijk 2/3 vanuit waterstofchromaat? Om vervolgens deze gegevens in de evenwichtvoorwaarde kunnen om K te berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: spectrofotometrie bepaling kalium in oplossing kaliumdichromaat

zou je het niet als volgt berekenen?

voor de dichromaat bijvoorbeeld E = (-x)*ε + x*ε

Dit is de aanpak die je moet gaan gebruiken

nu voor jou nog om de verhouding erin te verwerken

nu bereken je wat er in de oplossing zit qua concentratie

deze invullen in je K inclusief je pH!!

want ik zie dat je weer een evenwicht opstelt in je vorige bericht zonder H[sup]+[/sup] concentratie.

want er wordt echt niet voor de lol een buffer aan toegevoegt.

[c] heb ik trouwens genomen voor totale concentratie en x voor een bepaalde concentratie die je wilt weten.

laat me maar weten als het je hiermee gaat lukken.

Berichten: 10

Re: spectrofotometrie bepaling kalium in oplossing kaliumdichromaat

Ik worstel ook met deze opgave, maar heb ook wiskundig bezwaar tegen de geadviseerde formule E =( -x)*Epsilon + x*Epsilon, want er staat eigenlijk: c*Epsilon -x*Epsilon +x*Epsilon. Om te beginnen zou ik de oorspronkelijke formule zo min mogelijk geweld aan willen doen door voor de totale concentratie geen "C", maar weer "A" te gebruiken als dat kan. Verder denk ik dat je hier voor E = 1,228 moet invullen.
Voor dichromaat zou dat dan worden 1,228 = (4,0.10^-4 - 1/3 x 4,0.10^-4) mol.L^-1 x 7,27.10^2 L.mol^-1.cm^-1 x 1,00 cm
Omdat er nu geen onbekende is, klopt het dus niet helemaal. Ik hoop dat iemand mij weer op het rechte spoor weet te zetten.

Reageer