[scheikunde] Rennies

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Rennies

Hallo

Ik ben Robin en nieuw op dit forum :)

Ik zat met een vraagje over carbonaat in rennies.

We moeten op school carbonaat aantonen in rennies. Hiervoor moeten we de carbonaat omzetten in een gas en vervolgens ook aantonen. Nu de vraag hoe ik dat moet doen :)

We moeten gebruik maken van 1M zoutzuur.

Tot zover ben ik gekomen:

- een rennie (1 gram) oplossen in water

- hier 20ml 1M zoutzuur aan toevoegen

- ontstane gas opvangen m.b.v. een maatcilinder gevuld met water, op z'n kop in een maatbeker met water te zetten. Via een buisje het gas naar de maatcilinder te geleiden. (Is voor een andere proef)

- en dan aantonen

Met het laatste punt loop ik vast. Iemand die weet hoe ik carbonaat gas kan aantonen.

Ondertussen zat ik me ook te bedenken of het gas wel carbonaat is.

De reactievergelijking is:

CO3(s) + 2H(aq) + 2Cl(aq) ––> CO2(g) + H2O(l) + 2Cl(aq)

2Cl kan ik wegstrepen

Dus volgens mijn aanpak zou ik dan koolstofdioxide opvangen ipv mijn carbonaat

En hierbij kan ik de carbonaat dan ook niet aantonen, want het is omgezet in CO2...

Ik zou hier graag wat verduidelijking over willen hebben, want ik zit nu totaal vast :s

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Rennies

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 460

Re: Rennies

Lijkt me dat je er al bijna helemaal bent. Ze bedoelen dat je door de hoeveelheid CO2 die je geproduceerd hebt, je terug kunt rekenen hoeveel carbonbaat je in je rennie had zitten.

Je weet hoeveel ml CO2 je produceert, dan kan je ruwweg zeggen hoeveel mol dat is. DAn kan je weten met hoeveel carbonaat je begonnen bent.

Het gaat er niet om dat je direct carbonaat aantoont, maar via CO2 weet je dat je carbonaat omgezet hebt.

Berichten: 5

Re: Rennies

Ik heb een klein foutje gemaakt zie ik al

Carbonaat word omgezet in koolsotfdioxide, wat ik kan aantonen met kalkwater

Nu heb ik al een probleempje minder, maar wat als ik de massaprecentage carbonaat in rennies wil weten?

Dan moet ik wel de CO2 opvangen via die opstelling, maar kan ik daarmee dan wel de hoeveelheid carbonaat bepalen?

Berichten: 5

Re: Rennies

Natuurlijk

Als ik weet hoeveel ml CO2 er is ontstaan, kan ik via de molverhouding berekenen hoeveel carbonaat er orrspronklijk in die rennie zat. Bedankt!

Nu nog 1 dingetje,

Ik moet de massaprecentage ook berekenen via terugtitratie van het overgebleven zoutzuut

In tegenstelling tot het vorige heb ikgeen idee hoe ik dit moet aanpakken

Ik weet wat titreren is, maar da heb ik tot nu toe enkel met zuren en basen gedaan, met het omslagtraject.

Wat ik in mijn reactieformule had staan is natuurlijk een zuur-base reactie, maar hoe zit dat nu?

Berichten: 460

Re: Rennies

Bekijk je reactievergelijking eens. Je consumeert bij de reactie ook zuur. Met een terugtitratie kan je nagaan hoeveel zuur er nog over is. De rest heb je dus verbruikt in je reactie. Dan weet je ook hoeveel carbonaat je daarvoor hebt moeten gebruiken.

Hiervoor is het dus wel belangrijk dat je weet hoeveel zoutzuur je begonnen bent.

Berichten: 5

Re: Rennies

Maar wat is terugtitratie precies?

Is dat hetzelfde als normaal titreren?

Berichten: 5

Re: Rennies

Ik vraag met trouwens ook af of ik 1 gram van die rennies eerst nog moet oplossen in water, voordat ik de 20ml zoutzuur erbij doe?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Rennies

Robin.P schreef: ma 21 jan 2013, 23:56
Maar wat is terugtitratie precies?

Is dat hetzelfde als normaal titreren?


Je zou het eens kunnen googlen ;) En oplossen doet die rennie vanzelf wel, niet verbaasd zijn dat niet alles oplost aangezien er ook bindmiddellen inzitten, wel even controleren of er geen nieuwe gasontwikkeling plaatsvindt nadat de eerste reactie gestopt is door wat extra HCl oplossing toe te voegen.

Reageer