Springen naar inhoud

Fosfaatgehalte water

• Log in om te kunnen reageren

Vleugels95

Vleugels95

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2013 - 19:47

Beste,

ik ga met een klasgenoot het fosfaatgehalte bepalen in water. Nu mijn vraag is of deze manier correct is.

We gaan CaCl2 toevoegen aan ons waterstaal met als gevolg dat er een Ca(PO4)2-neerslag ontstaat. Deze neerslag willen we dan filtreren en laten drogen. Nadien gaan we de massa van een nieuw filtreerpapier aftrekken van het gebruikte zodat we de massa van de neerslag hebben.
Met de reactie: Ca(PO4)2 -> 3Ca2+ + 2PO43- kunnen we dan de concentratie van het fosfaat bepalen.

Indien deze manier correct is hoe kunnen we dan weten wat de concentratie van CaCl2 moet zijn?

Alvast Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2013 - 20:20

Ik zou eerder het filtreerpapier afwegen voor je het gebruikt. Zo voorkom je dat je een meetfout maakt als het 2e filtreerpapier zwaarder of lichter is dan het gebruikte.

Calciumchloride is een vaste stof. Het is een koud kunstje deze nauwkeurig af te wegen, niet?

Vleugels95

Vleugels95

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2013 - 22:07

ja dat afwegen zal zeker lukken maar wat zou ik als concentratie voor het calciumdichloride pakken?

Veranderd door Vleugels95, 21 januari 2013 - 22:07

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures