Springen naar inhoud

Wat is nu eigenlijk de formule voor arbeid (volt)

• Log in om te kunnen reageren

anni

anni

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2013 - 21:10

Het klinkt waarschijnlijk voor veel mensen een redelijk domme vraag, maar in de boeken die ik heb staat de formule voor arbeid anders. (en op internet vind ik ook niet
een duidelijk antwoord)
Is het nu:
Arbeid van een lading Q van A naar B is: Q*(VA-VB) of Q*(VB-VA).
Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44887 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2013 - 21:17

Opmerking moderator :

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 januari 2013 - 21:35

Dat hangt van de praktische situatie af.
Ben je bekend met het principe van een vlakkeplaatcondensator ,hier bedoel ik mee dat als je een vlakkeplaatcondensator oplaad tot laten we zeggen een spanningsverscil tussen de positieve plaat en de negatieve plaat van 100 Volt en de loodrechte afstand tussen de platen is 20 cm dan ontstaat er tussen de platen van de condensator een homogeen elektrisch veld met een grootte van de elektrische veldsterkte gelijk aan het spannigsverscil gedeeld door 0,2 meter=500 Volt per meter

anni

anni

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2013 - 21:51

ja, ik weet wat dat inhoudt. is de arbeid dan -100*q of 100*q?

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 januari 2013 - 22:06

Laten we de positieve plaat van de condensator een elektrische potentiaal meegeven van +100 Volt
Laten we de negatieve plaat van de condensator een elektrische potentiaal meegeven van nul Volt
Laten we nu eens 1 zo''n horizontale elektrische veldlijn bekijken deze loopt van een punt P op de positieve plaat horizontaal naar een punt P' op de negatieve plaat
Nu laten we op tijdstip t=0 een proton los vanaf punt P op de positieve plaat . Op dit proton wordt dan door het homogene elektrische veld een coulombkracht uitgeoefend die horizontaal naar rechts gericht is
De grootte van deze coulombkracht is gelijk aan LaTeX en deze kracht is horizontaal naar rechts gericht en is constant zowel de grootte als de richting
Het homogene elektrische veld zal dus positieve arbeid uitoefenen op dat proton gaande van puntP naar punt P'
De positieve arbeid die door dat elektrische veld op dat proton wordt uitgeoefend is uiteraard positief
Die arbeid is dan gelijk aan LaTeX
Met LaTeX is de elektrische potentiaal van de positieve plaat en LaTeX is de potentiaal van de negatieve plaat

anni

anni

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2013 - 22:47

oke bedankt!
Even een andere vraag (die er toch te maken heeft).
Wat is de arbeid (positief of negatief) die nodig is om een positieve lading te verplaatsen van een hoge potentiaal naar een laag potentiaal?

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 januari 2013 - 22:54

Die arbeid is uiteraard positief .Dat is precies wat ik met dat voorbeeld probeerde uit te leggen.
Als je het goed vindt , dan gaan we hier morgenavond nog even op door .
Dan zal ik mijn uiterste best doen om je het een en ander uit te leggen.

anni

anni

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2013 - 23:05

oeps ja het is eigenlijk exact hetzelfde. Ik moet toegeven, ik heb tot nu toe nooit naar plussen en minnen gekeken
wat mij nu eigenlijk zeer sterk hindert. Natuurlijk vind ik dat goed!, bedankt

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 januari 2013 - 21:10

Laten we nu weer eens die elektrische veldlijn bekijken die loopt van punt P op de positieve plaat naar puntP'op de negatieve plaat
Nu laten we in puntP' een elektron los en deze zal dan doordat er een coulombkracht op werkt die horizontaal naar links gericht is een constant is een eenparig versnelde beweging ondergaan totdat het elektron tegen puntP op de positieve plaat botst.
Het homogene elektrische veld zal nu uiteraard positieve arbeid leveren op dat elektron en dat is weer te berekenen met de formule LaTeX
Doordat de arbeid W positief is , en de elektrische lading negatief moet dat spanningsverschil van 100 Volt nu ook negatief zijn
En dat klopt want dat is nu (zie formule) 0 Volt -100 Volt=-100 Volt

anni

anni

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2013 - 23:14

ow bedankt, ik snap het nu echt (2x negatief en dus is de arbeid positief)

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures