Urineonderzoek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Urineonderzoek

Gisteren heb ik een random urinesample moeten analyseren, waarbij de meeste waarden normaal waren. Echter:
  • Het bilirubine gehalte was veel te hoog; namelijk 150 mg/dL, ofwel (++) bij de striptest van Urispec Plus.
  • Opvallend vond ik dat de urobilinogeen dan geen afwijkende waarde had.
  • Bij de check op bloed in de urine, was de pseudoperoxidase 10, echter geen ery's aanwezig.
Nu ik dit later zo terugkijk weet ik niet goed of, en welke pathologie ik hierbij moeten betrekken.

Bij een 'losse' te hoge bilirubine waarde denk je al gauw aan:
  • Levercirrose
  • Versterkte hemolyse
  • Primaire biliaire cirrose (PBC)
  • Verschillende vormen van hepatitis
  • Het syndroom van Gilbert
  • Aandoeningen waarbij de afvoer van galvloeistof is belemmerd, zoals bij galstenen, primaire scleroserende cholangitis (PSC) en de aangeboren aandoening ‘galgangatresie’.
Overige gegevens van de patiënt zijn dat er geen sprake is van een pasgeborene, medicijngebruik, icterus of afwijkende ontlasting. Ofwel; leverfalen (waaronder hepatitis, PBC en syndroom van Gilbert lijken me haast uit te sluiten).

Er zou echter een verband moeten zijn tussen de urobilinogeen, aangezien urobilinogeen het afvalproduct van bilirubine is. Dus meer bilirubine = meer urobilinogeen. Dat lijkt echter niet het geval te zijn. Hierdoor zou ik verwachten dat er mogelijk:
  • Te weinig urobilinogeen wordt geproduceerd in de darm, maar de ontlasting zou dan ontkleuren, dat niet het geval is.
  • Lever kan niet genoeg capaciteit leveren om een normale hoeveelheid bilirubine te verwerken om door te laten stromen naar de gal als geconjugeerd bilirubine. Hier kunnen vele oorzaken aan ten grondslag liggen.
  • Post-hepatische icterus, maar ontlasting is normaal.
  • Te veel hemolyse plaatsvindt -> Hemolytische anemie
Ofwel; wat moet ik hier van denken, en voor mogelijke vervolgdiagnostiek 'aanvragen'?

Bloedprikken lijkt me om een anemie uit te sluiten handig, maar kun je daarmee ook urubilinogeen aantonen? Aangezien er geen sprake van icterus of afwijkende ontlasting is, zijn leverfalen mogelijk een ver-van-je-bed-show en vraag ik me ook af of je dat dan wel moet aanvragen, of dat een bloedtest eerst prima is.

Het kan natuurlijk ook een meetfout zijn, maar de kleuring van het vakje van de bilirubine op de strip was erg duidelijk. Mogelijk had ik het direct nog een keer moeten controleren.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Urineonderzoek

Laten we het gestructureerd aanpakken en het verhoogde bilirubine opdelen in 3 pathologische mogelijkheden:

1) Het probleem zit pre-hepatisch (hemolyse)

2) Het probleem zit hepatisch (hepatitis, cirrose, etc.)

3) Het probleem zit post-hepatisch (galwegobstructie)

Goed om te onthouden is dat je nierfunctiestoornissen ook zo moet opdelen: pre-renaal, renaal en post-renaal. Enfin.

1) Bij hemolyse krijg je met name ongeconjugeerde bilirubine in je bloed. Dit passeert niet naar de urine (niet water oplosbaar en bindt aan albumine). Dit gebonden bilirubine wordt dan aangeboden aan je lever die het conjugeert en netjes naar je darmen vervoert waar urobilinogeen wordt gevormd welke wél naar de urine passeert. Je krijgt: geen bilirubine in je urine en een hoog urobilinogeen

2) Bij hepatische dysfunctie kreeg je zowel ongeconjugeerde als geconjugeerde bilirubine in je bloed (een mengbeeld van vermindere conjugatie, maar ook uitscheiding). Geconjugeerde bilirubine passeert naar de urine (water-oplosbaar). Afhankelijk van de mate van intrahepatische obstructie door bijvoorbeeld onstekingsreacties is de uitscheiding naar de darmen in meer of mindere mate verstoord.

Je krijgt: bilirubine in je urine met een normaal/laag urobilinogeen.

3) Bij post-hepatische obstructie heb je vooral geconjugeerde bilirubine. Er gaat alleen niets naar je darmen.

Je krijgt: bilirubine in je urine met géén urobilinogeen.

Jouw patiënt heeft dus meest waarschijnlijk een hepatisch probleem.

Ik zou leverchemietesten aanvragen:

ASAT, ALAT, gGT, AF, LDH, bilirubine (zowel direct als indirect) en kijken wat dat oplevert. Meer bloedonderzoek doen is netjes zoals terecht door jouw aangegeven een Hb, of zelfs haptoglobine/reticulocyten, maar afgaande op de kliniek en urine lijkt me dat nog niet opportuun.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Urineonderzoek

anusthesist schreef: di 22 jan 2013, 10:37
Bij hemolyse krijg je met name ongeconjugeerde bilirubine in je bloed. Dit passeert niet naar de urine (niet water oplosbaar en bindt aan albumine). Dit gebonden bilirubine wordt dan aangeboden aan je lever die het conjugeert en netjes naar je darmen vervoert waar urobilinogeen wordt gevormd welke wél naar de urine passeert. Je krijgt: geen bilirubine in je urine en een hoog urobilinogeen


Maar bij verhoogde hemolyse is het toch denkbaar dat de lever niet genoeg capaciteit kan leveren om deze verhoogde concentratie aan bilirubine te conjugeren? Met als gevolg dat er bilirubine in de urine verschijnt. Uiteraard is dan de vraag of de capaciteit van de lever dan wel in orde is, of dat er echt te veel afbraak aan erytrocyten plaatsvindt, dat een gezonde lever lastig kan bijhouden.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 25

Re: Urineonderzoek

Ongeconjugeerd bilirubine kan niet in de urine verschijnen omdat het gebonden is aan albumine en niet wateroplosbaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Urineonderzoek

Zogenaamde 'dipsticks' tonen via een peroxidase-reactie hemoglobine aan, waardoor de strip positief (op erytrocyten) kan testen, terwijl deze niet in het sediment terug te vinden zijn (hemolyse).

Bij erg lage concentraties intacte erytrocyten kan ook voorkomen dat enkele erytrocyten wel lyseren op het reactiekussen van de strip (gevolg is peroxidaseactiviteit > kleur), maar in dermate lage concentratie aanwezig zijn dat deze in een sedimentanalyse niet worden opgepikt.

Reageer