Atrofie ovaria door anticonceptiepil

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Atrofie ovaria door anticonceptiepil

Bij langdurig gebruik van corticosteroïden (zoals bijvoorbeeld prednison) zal de HPA-as een synthetische negatieve feedback ontvangen. De hypothalamus zal geen CRH meer afgeven, waardoor de adenohypofyse de secretie van ACTH op zijn beurt zal stoppen. De bijnieren hoeven geen cortisol meer aan te maken en atrofie van de bijnieren zal optreden.
2013-01-23 12.33.46.jpg
2013-01-23 12.33.46.jpg (388.1 KiB) 325 keer bekeken
Nu vroeg ik mij af of dergelijke atrofie ook kan optreden in de ovaria als vrouwen langdurig orale anticonceptie innemen. Uiteraard hebben we het dan over een ander soort as: de hypothalamus-hypofyse-ovarium-as. Het principe lijkt me gelijk op gaan: synthetisch stofje (in dit geval oestrogeen en progesteron) komt het lichaam binnen, waardoor er negatieve feedback zal optreden naar hypothalamus en adenohypofyse en de eigen productie van de hormonen stagneert.
2013-01-23 12.51.51.jpg
2013-01-23 12.51.51.jpg (232.65 KiB) 328 keer bekeken
Ik ben echter nog nergens tegengekomen dat een dergelijke atrofie is waargenomen. En nu weet ik niet of ik iets over het hoofd heb gezien, of dat het meer bij speculeren zal blijven door het ontbreken van wetenschappelijke literatuur.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer