Springen naar inhoud

Bloeddruk paradox

• Log in om te kunnen reageren

Flashakablackmamba

Flashakablackmamba

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2013 - 17:24

Dames en heren,

Een ogenschijnlijke bloeddruk paradox:

Één van de voorwaarden voor een hoog slagvolume is een "goede" preload.

Preload is de druk waarmee de hartkamers/boezems zich vullen.

Tevens is een lage hartslag belangrijk want dan heeft de kamer langer de tijd om zich te vullen met bloed.

Als de preload hoog is vult het hart zich sneller met bloed.

Maar als een goede preload in het rechterhart wordt veroorzaakt door een hoge bloeddruk is een hoge bloeddruk toch juist goed voor het hart? Terwijl een hoge bloeddruk niet goed is voor de gezondheid.

Betekent een hoge bloeddruk in de slagaders en aders dat je ook een hoge bloeddruk hebt in je longslagaders en longaders (er is geen sprake van aderverkalking in de longslagaders en longaders)?

Op deze manier lijkt een hoge bloeddruk ervoor te zorgen dat je een groter slagvolume krijgt en dus een lagere hartslag. Dan zou hoge bloeddruk juist gezond zijn.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2013 - 19:36

Een (te) hoge bloeddruk is vaak het gevolg van sympatische activatie wat leidt tot een snellere hartslag i.p.v. een tragere hartslag. Er is via de baroreceptoren wel een negatieve feedbackloop, maar zal alleen tot een evidente vertraging leiden als de bloeddruk(stijging) initieel niet geheel te wijten valt aan sympatische activatie (plotseling intravasale toename van volume, carotismassage etc).

Een (te) hoge bloeddruk is niet goed voor het hart omdat je hypertrofie kan krijgen. Dit kan leiden tot allerlei geleidingsstoornissen en systolische dysfunctie van de coronairen.

Een (te) hoge bloeddruk is ook niet goed voor de overige organen: retina, nieren, vaten, hersenen etc.

De paradox die jij beschrijft zie ik dus niet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Flashakablackmamba

Flashakablackmamba

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2013 - 19:55

Ik begrijp dat u de paradox niet ziet. U heeft hem namelijk opgelost.

Wat klopt er niet aan de gegeven beredenatie in de eerste post? Ik bedoel: waar zit de fout in? Wat zorgt ervoor dat de beredenatie niet overeenkomt met de werkelijkheid?

Veranderd door Flashakablackmamba, 23 januari 2013 - 19:58

Flashakablackmamba

Flashakablackmamba

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2013 - 20:12

Maar ontkent u hiermee dat een hoge bloeddruk niet bijdraagt aan een goede preload? En daarmee ook niet tot een beter slagvolume? Waarom niet?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2013 - 20:32

Wat klopt er niet aan de gegeven beredenatie in de eerste post? Ik bedoel: waar zit de fout in? Wat zorgt ervoor dat de beredenatie niet overeenkomt met de werkelijkheid?

Nou ja, de redenering is niet per se fout. Via de baroreceptorreflex zorgt een hogere bloeddruk voor afname van je hartfrequentie via de nervus vagus. Echter, het mechanisme dat leidt tot het hogere bloeddruk is sympatische activitatie wat via adrenerge stimulatie (β1 + β2) weer leidt tot een tachycardie. Deze effecten zullen elkaar grotendeels opheffen.

Maar ontkent u hiermee dat een hoge bloeddruk niet bijdraagt aan een goede preload? En daarmee ook niet tot een beter slagvolume? Waarom niet?

De centraal veneuze druk of druk in rechter ventrikel/boezem (preload) is zeer klein in vergelijking met de systolische druk in aorta of linker ventrikel (afterload). Dus het effect van een hoge bloeddruk (wat arterieel gemeten wordt) moet je niet teveel extrapoleren naar preload denk ik.

Maar dat een goede preload belangrijk is voor cardiale vulling en daarmee cardiac output is zeker waar en ontken ik niet.

Flashakablackmamba

Flashakablackmamba

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2013 - 21:50

Dus de arterieel gemeten bloeddruk is nauwelijks van invloed op de preload, duidelijk. Bedankt.

Eerlijk gezegd vraag ik me nu wel af welke factoren de preload beÔnvloeden.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2013 - 22:18

De preload wordt bepaald door veneuze terugvloed. Dit neemt toe bij veneuze vasoconstrictie of een toegenomen veneus bloedvolume. De bloeddruk is geen goede afspiegeling van de preload. Over het algemeen is het wel zo dat hoe hoger de bloeddruk, hoe hoger de preload.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures