[Biologie] Serotonine als regulator Dopaminesysteem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Biologie] Serotonine als regulator Dopaminesysteem

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met een profielwerkstuk over verliefdheid. ik ga dan dieper in op de hormonen en neurotransmitterstoffen die er een rol bij spelen.

een neurotransmitter is serotonine en deze speelt ook een bepaalde rol erbij. Serotonine is een neurotransmitter die in de hersenen wordt gemaakt. Het is betrokken bij diverse functies in het lichaam zoals stemming, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels.

Serotonine heeft een exciterende (=stimulerende) werking en werkt als regulator van het Dopaminesysteem --> dat haal ik van Wikipedia af...

dit laatste snap ik dus niet echt. hoe precies gaat dat dan in zn werk? wat moet ik me erbij voorstellen?

Als jullie daar iets weten...zeg het dan aub.

BVD

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Biologie] Serotonine als regulator Dopaminesysteem

Hoe diep is 'diep'? die vraag moet je jezelf eens goed stellen. Als je de interactie van hormonen wilt beschrijven dan moet je oppassen dat je jezelf niet te veel werk op de hals haalt. Er is namelijk verrekte veel informatie te vinden op het web.

kijk maar eens hier:

KEGG lijst van dopamine op de site van DBGET

hoofdpagina van DBGET

voorbeeld van een site waarop je uit kan komen Zie je 'dopamine' ook liggen?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: [Biologie] Serotonine als regulator Dopaminesysteem

ik hoef het niet heel erg precies te weten, dan word ik helemaal dol. maar ongeveer wel.

ik zit me eigen af te vragen of Serotonine echt een regelaar is van dopamine of dat het een vergelijkbare stof als dopamine is die ongeveer dezelfde effecten e.d. heeft, dus dat Serotonine, dopamine en al die andere stoffies op een lijn zitten.

Berichten: 116

Re: [Biologie] Serotonine als regulator Dopaminesysteem

Het wikipedia-artikel doet de werkelijkheid helaas weer eens niet echt eer aan. Op de eerste plaats hangt het volledig van de (postsynaptische) serotonine receptoren af of serotonine een exciterend effect heeft. Op de tweede plaats is het geen unieke eigenschap dat het serotonerge systeem effect heeft op het dopaminerge systeem. De realiteit is dat praktisch alle neurotransmittersystemen interactie met elkaar hebben en elkaar dus enigszins reguleren. Serotonine moduleert bijvoorbeeld de respons van dopamine neuronen in bepaalde hersengebieden, maar GABA, glutamaat, acetylcholine enz. moduleren die respons ook.

Dopamine en serotonine zijn beide monoaminerge neurotransmitters die vaak beide bij een functie betrokken zijn. Een zwart-witte koppeling van functie aan transmitter zul je nooit vinden en ik raad je dan ook aan om er niet al te diep in te duiken, want je zult snel door de bomen het bos niet meer zien.

Berichten: 3

Re: [Biologie] Serotonine als regulator Dopaminesysteem

okee, hartelijk bedankt, tis me al veel duidelijker

Reageer