Springen naar inhoud

Limietstelling: product bewijzen

• Log in om te kunnen reageren

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 januari 2013 - 11:17

Hallo iedereen,

In de link zit het 'bewijsje' ik heb niet alles netjes neergepend, alleen maar de gedachtengang. Ik zou graag weten of die juist is.

http://puu.sh/1RUR6
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2013 - 11:22

Ik weet niet hoe exact je moet zijn, maar het kan veel beter dan dat (wat niet echt een bewijs is). Het is vrij standaard, en berust op een "trucje": probeer uit |f(x)g(x) - LM| termen te halen met enerzijds f(x)-M erin en anderzijds g(x)-M. Hint: schrijf f(x)g(x) - LM eens als f(x)g(x) - Lg(x) + Lg(x) - LM.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 januari 2013 - 11:48

Er is een inderdaad een gelijkaardige werkwijze om aan te tonen dat er voor elk ophopingspunt max 1 limiet bestaat. Ik kom dan dit uit:
http://puu.sh/1RVe1

Is dit juist dan ?

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2013 - 12:02

Neen, wel bijna. Het kan niet dat je f(x) gebruikt om |f(x) - L| af te schatten. Tis te zeggen: je hebt dan geen controle erover. Je zult dus moeten aantonen dat |f(x)| ook klein is. Hint: weer hetzelfde truukje f(x)-L+L.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 januari 2013 - 12:57

Is het niet goed als je zegt dat beide limieten moeten bestaan? Dan volgt daar namelijk die afschatting toch uit, of zie ik daar iets over het hoofd?

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2013 - 14:07

Over welke afschatting heb je het nu exact?

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 januari 2013 - 14:22

Van zowel f(x) en g(x)

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2013 - 10:20

Sorry, ik was dit wat uit het oog verloren... Ik vrees dat je het toch wat te simpel ziet, in de zin dat je niet eens weet dat dat nooit 0 is. Verder is het sowieso vreemd om een afschatting te maken die nog afhangt van x (dat is niet echt de definitie hè? nu heb je namelijk voor elke x een andere epsilon). Maar daarnaast: ik had toch aangegeven dat je |g(x)| (of |f(x)|) steeds kunt afschatten door een constante? Via de truc: |g(x)| <= |g(x) - G| + |G| en zorg nu dat |g(x) - G| kleiner is dan bijv 1.

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures