[natuurkunde] analyse van de dynamica van een torsieslinger

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

analyse van de dynamica van een torsieslinger

De torsie slinger:

bewegingsvergelijking:

Θ = Θm cos (w.t)

de pulsatie w:

w = √(k / I)

periode T:

T = 2.π √(I / k)

Beschouw volgende drie vragen:

a) Uit Θ(t) kan bijvoorbeeld de hoeksnelheid w bij Θ = 0 komende vanaf Θm berekend worden.

b) De arbeid verricht door de torsieveer tijdens het draaien van het object van Θm naar Θ = 0 is:

W = -k
\( \int_{\theta}^0 {\theta} d{\theta} \)
= k.Θ2m / 2.

Hiermee kan de kinetische energie van het object bij Θ = 0 berekend worden en hieruit de hoeksnelheid in die positie.

c) Stel dat de torsieconstante k = 15 Nm/rad, en dat het object een homogene platte schijf is met massa = 3 kg en straal R = 0,2 m. Aan de schijf wordt een begin hoekuitwijking van Θm = 2° gegeven. Met behulp van bovenstaande kan dan de periode T van de oscillatie en de kinetische energie bij Θ = 0 numerisch berekend worden.
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: analyse van de dynamica van een torsieslinger

Opmerking moderator

@Biesmanss: wil je aub eens aangeven wat de bedoeling is?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: analyse van de dynamica van een torsieslinger

Oh, mijn excuses dat het er niet bij staat.

De bedoeling is een handje helpen met het oplossen van de drie vragen.

Ik denk nl. dat ik wel ongeveer weet hoe het moet maar dat ik een beetje in de knoei zit met het verschil tussen hoeksnelheid en pulsatie.

Zo heb ik bv. het volgende:

a) /

b)

W = 30 J

Hoe zit het tussen het verband met energie en arbeid hier ?

Is Ek = 30 J ?

Zo ja, dan is de hoeksnelheid w = 0, 89 rad / s ?



c)

T = 30 s

Ek = 30 J

Dus zou iemand zo vriendelijk kunnen zijn om te verifiëren of datgene wat ik heb klopt en mij willen helpen met (a) ?

Alvast bedankt!
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: analyse van de dynamica van een torsieslinger

Of heeft (a) iets te maken met Θ(t) afleiden naar de tijd ? :P
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Reageer