Springen naar inhoud

Simpel vraagje over basen en zuren

• Log in om te kunnen reageren

r95

r95

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2013 - 14:03

Hoi!

Voor scheikunde ben ik aan het leren over basen en zuren. Om te zien of iets een zwakke of een sterke base of een zwak of sterk zuur is, moet je in tabel 49 van de Binas kijken. Alle zuren en basen waar '>>1' achter staat zijn sterk, toch? Hoe zit het dan met bijvoorbeeld NaOH. Dat is een sterke base las ik op internet, maar ik kan hem niet vinden in de tabel bij de basen waar '>>1' achter staat. Of gaat het dan enkel om de 'OH' en moet je het eerst splitsen? Alvast bedankt!

Groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 553 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2013 - 14:16

Ik beschik niet over een "Binas", echter geldt wel het volgende.

De sterke zuren worden gekarakteriseerd met een pKa <1. (HCl , H2SO4, HNO3...) en dergelijke. Hierna volgen de relatief sterke zuren, pKa tussen de 1 en 4. Een typisch voorbeeld hiervan is HSO4-. Alle zuren met een pKa kleiner dan 4 worden tot de zwakke zuren gerekend.

Zelfde redenering gaat op voor de basen:

pKb < 1 : sterke base
pKb tussen 1 en 4 relatief sterke base
pKb > 4 : zwakke base.

r95

r95

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2013 - 14:23

Wat een snel antwoord! Dat is in elk geval erg duidelijk. Ik neem aan dat 'kleiner dan 4' een typfoutje was en dat er 'groter dan 4' had moeten staan? Nu blijft alleen de vraag hoe ik deze waarden kan vinden in mijn Binas, bijvoorbeeld voor NaOH, maar misschien dat er zo nog iemand reageert die wel een Binas heeft haha. Bedankt in elk geval voor de uitleg! :)

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2141 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 januari 2013 - 15:07

In binas tabel zuur- en baseconstanten staan de zuren links op volgorde van zuursterkte. Sterkste zuur boven.
De basen staan rechts op volgorde van basesterkte, sterkste base onder.

Zuren noemt binas sterk als Kz >> 1. Maar je kunt de grens ook wat verleggen, kwestie van afspraak.
Basen sterk als Kb>> 1. Hier hoort OH- ook bij.

Zuren met Kz <<< 10-14 zijn eigenlijk niet zuur in water. Zelfde geldt voor de basen met Kb << 10-14.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures